ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

تعریف مختصر اسکیما (schema)

اسکیما یا schema در واقع نوعی زبان هستش که با استفاده از اون به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنیم سایت ما رو بهتر بفهمن.

این که چه تعداد اسکیما و چه انواعی داریم مهمه و باید راجع بهش دونست.

  • مطلب یا Article
  • اسکیمای امتیاز دهی به مطلب و اینتراکشن کاربر با سایت
  • اسکیما مربوط به محصول (قیمت، موجودی، رنگ و …)
  • اسکیما سوالات پرتکرار
  • اسکیما دستورالعمل‌ها (هر چیزی می‌تونه باشه.)
  • و…

قصدم این نیست لیست کنم همه رو اما یه مثال می‌زنم متوجه بشید چرا اینقدر مهمه.

فرض کنید شما یه سایتی دارید و قیمت ماشین رو دارید می‌گید.خب موتورهای جستجو و مشخصا گوگل از کجا باید بدونه قیمت ماشین کدوم یکی از عددهای سایت هستش.شاید شما اعداد مختلفی توی سایت داشته باشید مثلا جایی توی مطلب نوشتید تعداد چرخ‌های ماشین ۴ تا هستش.گوگل ازکجا بدونه عدد ۴ قیمت ماشینه یا نه؟

پس اسکیما خیلی زیاد مهمه مخصوصا الان که گوگل به قصد و نیت کاربر یا همون user intent بهای بیشتری میده.


اسکیما چجوری عمل می‌کنه؟

وقتی که روبات موتورهای جستجو وارد سایت ما میشن، اونا سایت رو مثه ما نمیبینن، کلمات رو (خیلی) نمیفهمن پس دنبال یه راهی می‌گردن که بفهمن اون سایت یا صفحه در مورد چیه؟ حالا چرا این کارو میکنن؟ خب میخوان محتوای درستی رو به کاربری که جستجو میکنه نمایش بدن.

از اینجا به بعد هرچی بگم “گوگل کردن” همون “جستجو کردن” معنی میده.

اسکیما (schema) که عبارت‌های microdata, structured data, rich snippets هم براش کاربرد داره زبان درک مفهوم مطلب برای موتور جستجو هستش.

چرا باید اسکیمای مطلب (نوشته یا blogpost) اضافه کنیم؟

خب شما فرض کنید کلی تلاش می‌کنید و مطلبی رو آماده می‌کنید و میخواید بذارید توی وبسایتتون. خب دوست دارید اون مطلب توی نتایج موتورهای جستجوی بیاد (که بهش اس‌ای‌او یا سئو کردن میگن).

خب قطعا موتورهای جستجو اول از همه باید بدونن مطلبتون در مورد چیه که بتونن نشونش بدن. اینجاست که اسکیما میاد.

اینو بذارید کنار اصلا.

حدودا سال ۲۰۱۶ بود که گوگل اسکیما رو یکی از معیارهای خودش توی الگوریتمش در نظر گرفت! وقتی شما از اسکیما استفاده کنید، روی کلمات طولانی و چندسیلابی نتیجه به مراتب بهتری میتونید داشته باشید.

یه مورد دیگه هم اینه اگه توی حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ باشید میدونید که صفحات سریع موبایل یا accelerated mobile pages یا AMP خیلی مورد توجه گوگل هستش. این صفحات کارشون اینه محتوای سریع رو برای کاربران نشون بدن (سرعت نقش اساسی داره) (یه سری css و html که نیاز نیست از این نسخه حذف میشه و فقط مطلب با یه سری دیزاین دیده میشه)

خب این صفحات رو گوگل از اسکیماها میفهمه.

در نهایت اگه خیلی به ظاهر اهمیت میدین و با موارد بالا خیلی ارتباط برقرار نکردین و قانع نشدین. اسکیماها میتونن ظاهر سایت یا لینک شما توی نتایج رو به طرز عجیبی بهتر کنن و در نتیجه کلیک روی سایت شما رو افزایش بدن. فرض کنید شما اسکرول میکنید توی نتایج که یه فیچری که محتوا رو به صورت سلایدی هستش نمایش داده میشه این همون اسکیما هستش.

نمونه‌ای از اسکیمای مطلب (نوشته یا blogpost)

 

نمونه‌ای از اسکیمای مطلب (نوشته یا blogpost)

چه نوع اسکیمای مقاله باید اضافه کنم؟

خب اسکیمای مقاله انواع مختلفی داره اما بیشترین استفاده دو مورد زیر هستش

  • مقالات اخبار (NewsArticle)
  • مقالات بلاگ (BlogPosting)

ّبرای بیشتر وبسایت‌ها مورد دوم یا مقالات بلاگ کاربرد داره (مگه اینکه سایت خبری باشه که بیشتر مورد اول کاربرد داره). رو همین مقاله هم من blogposting استفاده کردم اگه ببینید. در ادامه میگم چجوری ببینید.

هرچقدر شما توی فهم و استفاده از اسکیما قویتر و بهتر بشید، همونقدر گوگل بیشتر میفهمه و همونقدر شانستون از ورودی گوگل بیشتر میشه!

چجوری اسکیما بلاگ پست (BlogPosting) رو اضافه کنم؟

یه سری پلاگین توی CMS های مختلف هستش که میشه ازش استفاده کرد. مثل Schema pro که این سایتش هستش https://wpschema.com/ میتونین ببینین برای وردپرس هستش.

اگه میخواید نسخه پولی این رو رایگان(!) دانلود کنید (خیلی مراقب باشید از جای درستی حداقل دانلود کنید.) عبارست “schema pro دانلود” رو گوگل کنید.

نتایج گوگل برای جستجوی schema pro دانلود
نتایج گوگل برای جستجوی schema pro دانلود

پلاگین‌های دیگه‌ای مثل یاست سئو (Yoast SEO) هستن که این کار رو به طرز قابل قبولی انجام میدن. توی هر cms باشید پیدا میکنید پلاگین مرتبطش رو.

خوبی این روش اینه که که هر نوشته و پستی که شما منتشر کنین این پلاگین‌ها به صورت داینامیک اسکیمای اون رو اضافه میکنن و خیلی سریع همه چی اتفاق میوفته.


روش تولید کد اسکیما به صورت دستی

برای تولید کد اسکیما روش‎‌های مختلفی داره که ساده‌ترین راه استفاده از وبسایت technicalseo هستش.

وارد این وبسایت میشین و اسکیمای article رو انتخاب میکنید.

انتخاب Article در سایت technicalsep
انتخاب Article در سایت technicalsep

 

خب بعدش که انتخاب کردین در ادامه یه سری فیلد براتون باز میشه.

فیلدهایی که باید اضافه بشن
فیلدهایی که باید اضافه بشن

خب موارد رو این زیر تعریفش رو می‌نویسم:

  • URL : همون صفحه‌ای هستش که توی وبسایتتون ساختید (کپی کنید و اینجا paste کنید.)
  • Headline : عنوان مطلبتون هستش (دقیقا همون عنوانی که توی وبسایتتون برای کاربر نشون میدین رو قرار بدین)
  • Image URL : لینک عکس‌هایی که توی متن استفاده میکنید رو اینجا بذارید (سعی کنید عکس‌ها به صورت واید باشه.)
  • Short description of the article : خلاصه یا همون meta description مطلب رو عینا اینجا بذارید.
  • Author @type : اگر شرکت هستید Organization و اگر بلاگ شخص هستش اسم خودتون رو بنویسین.
  • Publisher : نام وبسایتتون رو به فارسی (برای وب فارسی) بنویسید.
  • Publisher logo URL : لینک لوگوی وبسایتتون رو اینجا بذارید. (لوگوتون رو ۵۵۰ پیکسل عرض و ۶۰ پیکسل ارتفاع بذارید حتما)
  • Date Published : دقیقا زمانی که محتوا توی وبسایتتون نشر شد رو بنویسید (به هیچ وجه تایم قبل از نشر ندید)
  • Date Modified : این خیلی مهم‌تره مخصوصا برای مطالبی که خیلی زیاد آپدیت میشن.

در آخر یه همچین کدی بهتون میده:

<script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org", "@type": "BlogPosting", "mainEntityOfPage": { "@type": "WebPage", "@id": "https://sajjeo.com/seo//how-to-add-blogpost-schema-and-edit-it-manually/" }, "headline": "چطوری اسکیما بلاگ رو به یه صفحه یا نوشته منحصر به فرد اضافه کنیم", "description": "متن کوتاه در مورد نوشته", "image": [ "https://sajjeo.com/wp-content/uploads/2020/12/Schema-example-sajjeocom.jpg.webp", "https://sajjeo.com/wp-content/uploads/2020/12/Schema-download-sajjeo.jpg.webp", "https://sajjeo.com/wp-content/uploads/2020/12/schema-select-sajjeo.jpg.webp", "https://sajjeo.com/wp-content/uploads/2020/12/schema-add-sajjeo-2.jpg.webp" ], "author": { "@type": "Person", "name": "سجاد عزیززاده" }, "publisher": { "@type": "Organization", "name": "وبسایت sajjeo.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "صفحه شما" } }, "datePublished": "2020-12-01", "dateModified": "2020-12-13" }

حالا این کد رو اینجا یه تست میکنید.

بعد که اوکی شد پابلیشش میکنین و تمام.

در پست‌های بعدی روش داینامیک کردن این کد با استفاده از google tag manager و مطالب دیگه‌ای توی این حوزه رو میگم.

ممنونم که تا اینجا با من بودین.

نظرتون رو بدین حتما خوشحال میشم.

چطوری اسکیما بلاگ رو به یه صفحه یا نوشته منحصر به فرد اضافه کنیم + سئو پیشرفته - سئو سایت با سجاد عزیززاده | یادگیری نکات کوچیک اما مهم سئو

 

منبع : سایت تخصصی بلاگ سئو | سجاد عزیززاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه