جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو ایالات متحده، ساعت ۶:۳۰ عصر روز جمعه در گردهمایی «جکسون هول»، که به صورت سالانه به میزبانی بانک فدرال رزرو شهر کانزاس و با شرکت نمایندگان بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در وایومینگ برگزار می‌شود، سخنرانی داشت. فعالان بازار رمزارز مانند تمام بازارهای دیگر منتظر شنیدن اظهارات جروم پاول بودند.

به گزارش میهن بلاکچین، رییس بانک مرکزی ایالات متحده سخنرانی خود را با تکیه بر اهمیت «حفظ ثبات در قیمت‌ها» به عنوان وظیفه اصلی فدرال رزرو، شروع کرد و تصمیم جلسه FOMC که افزایش نرخ بهره تا کنترل تورم و کاهش CPI تا محدوده ۲٪ بود را تکرار و بر آن تاکید کرد. پاول در ادامه اظهار داشت:

با وجود اینکه از کاهش CPI ماه جولای [نسبت به CPI ماه ژوئن] خوشحالیم، داده‌های یک ماه برای اینکه نتیجه‌گیری کنیم روند تورم نزولی شده است، به هیچ وجه کافی نیست.

بازار کریپتو به موضع بسیار سخت‌گیرانه جروم پاول در این سخنرانی واکنش منفی نشان داد و دچار نوسانات شدید شد. تا زمان نگارش خبر که حدود نیم ساعت از اتمام سخنرانی گذشته است، قیمت بیت کوین حدود ۲.۳٪ کاهش یافته است و به ۲۱٬۲۲۷ دلار رسیده است.

۵ فاجعه در دنیای ارزهای دیجیتال که باید از آنها درس عبرت گرفت

1 - یک کلیک اشتباه و از دست رفتن ۱۲۰,۰۰۰ دلار

کاربری با نام PowerofTheGods در ردیت، توضیح داد که چگونه با کلیک کردن بر روی یک لینک مخرب، ۱۲۰,۰۰۰ دلار از سرمایه خود را از دست داده است. هنگامی که قفل کیف پول لجر این کاربر باز بود، یک بدافزار تروجان کنترل کامپیوتر او را به‌دست گرفته و کیف پول او را در عرض چند دقیقه خالی کرده است. در برابر چشمان کاربر، تمام دارایی‌ او به کیف پول هکر منتقل شده است و این تصویر هنوز او را آزار می‌دهد.

داستان این کاربر وایرال شد و افرادی زیادی تجربه ناخوشایند مشابه خود را به اشتراک گذاشتند. تعدادی از آن‌ها نیز به مقامات قضایی شکایت کرده‌اند؛ اما از آنجایی که حوزه ارز دیجیتال هنوز قانون‌گذاری نشده، پیگیری آن‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

2 - مرگ مدیرعامل صرافی و قفل‌ شدن دارایی‌ کاربران

جرالد کاتن (Gerald Cotten)، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال کانادایی QuadrigaCX، در سال ۲۰۱۸ در هند درگذشت. ارزهای دیجیتال این صرافی همگی در یک کیف پول سرد نگهداری می‌شد و جرالد کاتن تنها متولی دارایی‌ها بود.

تاکنون هیچ کس موفق نشده است رمز کیف پول لپ تاپ او را بازگشایی کند. در نتیجه، دارایی بیش از ۱۱۵,۰۰۰ کاربر شامل ۲۶,۵۰۰ بیت کوین، ۱۱,۰۰۰ واحد بیت کوین کش، ۲۰۰,۰۰۰ لایت کوین و ۴۳۰,۰۰۰ واحد اتریوم تا ابد قفل شده است.

3 - فراموش کردن رمز هارد درایوی که شامل ۷۰۰۲ بیت کوین بود

استفان توماس (Stefan Thomas)، مهندس آلمانی، در سال ۲۰۱۱ در ازای ساخت یک انیمیشن به نام «بیت کوین چیست؟» ۷۰۰۲ بیت کوین به‌عنوان پاداش دریافت کرد؛ اما کلید خصوصی این بیت کوین‌ها در یک هارد درایو رمزگذاری شده به نام IronKey ذخیره شده بود و او رمز عبور این هارد درایو را فراموش کرد.

هارد درایو IronKey ده بار به کاربر فرصت می‌دهد که رمز عبور صحیح را وارد کند. پس از ۱۰ بار تلاش ناموفق، دارایی‌ها برای همیشه قفل می‌شوند. در حال حاضر فقط ۲ فرصت دیگر برای توماس باقی مانده است. همیشه رمز عبور و عبارت بازیابی خود را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید و آن را در یک جای امن قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید و تا آخر عمر احساس پشیمانی کنید.

4 - دور انداختن اشتباهی هارد درایوی که شامل ۸,۰۰۰ بیت کوین بود

هاولز دارای دو هارد درایو لپ تاپ بود که عین هم بودند. یکی از هارد درایوها خالی بود و دیگری ۸,۰۰۰ واحد بیت کوین در خود داشت. هاولز هنگام تمیز کردن دفتر خود قصد داشت هارد درایو خالی را دور بیاندازد، اما به‌اشتباه هارد درایوی را دور انداخت که شامل بیت کوین بود و این هارد به محل دفن زباله‌ در شهر نیوپورت کشور ولز منتقل شد.

جیمز هاولز تا به امروز از اشتباه فاجعه‌بار خود رنج می‌برد. او چندین بار از شورای شهر نیوپورت درخواست کرده است تا محل دفن زباله‌ها را حفاری کند، اما درخواست‌های او رد شده است.

5 - پرداخت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین برای ۲ پیتزا

روز ۲۲ می به‌عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته می‌شود. خرید ۲ پیتزا با بیت کوین، داستان معروفی در دنیای ارز دیجیتال است. در سال ۲۰۱۰، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyrcz) برای خرید دو پیتزای پاپا جانز ۱۰,۰۰۰ بیت کوین پرداخت کرد که در آن زمان ارزش آن‌ها تنها ۳۰ دلار بود. ارزش آن بیت کوین‌ها اکنون حدود ۲۳۰ میلیون دلار است!