ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

کارشناسان مختلف ارزهای دیجیتال سقوط فعلی بازار رمزارزها را موضوعی عادی می‌دانند و حتی کاهش بیشتری برای قیمت بیت کوین و قیمت سایر رمزارزها را پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها معتقدند زمستان کریپتو فرا رسیده است و این موضوع کاملا امری طبیعی است. به نقل از میهن بلاکچین بسیاری از افراد معروف مانند چارلز هاسکینسون، هولگر شاپیتز، مارک موبیس، بیل میلر، مدیرعامل بایننس و خالق مدل انباشت به جریان یعنی پلن بی اذعان داشته‌اند که بازار کریپتو وارد دوران اصلاحی خود شده است. زمستان قبلی کریپتو در اوایل سال ۲۰۱۸ شروع شد و حدودا تا سال ۲۰۲۱به طول انجامید. انتظار می‌رود که اصلاح فعلی قیمت رمزارزها نیز تا هاوینگ بعدی بیت کوین طول بکشد. معمولا تحرکات قیمتی بیت کوین که کلیت بازار را به تعیین می‌کند، پیش از هاوینگ آن آغاز می‌شود. این تحرکات تا نیمه‌های هاوینگ قیمت بیت کوین را افزایش داده و پس از آن اصلاح قیمتی در بازار رمز‌ارزها آغاز می‌شود.

 

آیا زمستان بازار کریپتو فرا رسیده است؟ اصلاح قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر‌گذار در کاهش قیمت‌ رمزارزها و تحلیل وضعیت بازار می‌پردازیم.

 

تاریخچه افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱

قیمت بیت کوین پیش از رشد قیمتی خود در سال ۲۰۲۱، تا محدوده ۳,۶۰۰ دلار کاهش یافت. با نزدیک شدن به هاوینگ، قیمت بیت کوین افزایشی نسبی را تجربه کرد. در ژانویه سال ۲۰۲۱ (دی ۹۹) بود که قیمت بیت کوین به ۳۹,۷۰۰ دلار رسید و سپس در فروردین ۱۴۰۰ و همزمان با اوج گرفتن افراد معروف در بازار رمزارزها قیمت بیت کوین به ۶۳,۰۰۰ دلار رسید. یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در رشد نجومی قیمت بیت کوین خرید بیت کوین توسط ایلان ماسک و شرکت تسلا بود.

 

همچنین تسلا در اقدامی بسیار تاثیر‌گذار بیت کوین را به عنوان روش پرداخت برای خرید محصولات این شرکت پذیرفت. هر‌چند این موضوع دوام چندانی نیافت و پس از مدت کوتاهی، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا اعلام داشت که به دلیل مسائل زیست‌محیطی پیرامون استخراج رمزارزهای مبتنی بر گواه اثبات کار، پذیرش بیت کوین را متوقف می‌کند.

 

بازار رمزارزها به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

آیا زمستان بازار کریپتو فرا رسیده است؟ اصلاح قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

در سال ۲۰۲۱، پلتفرم‌ها، شبکه‌ها و برنامه‌های مختلفی در حوزه کریپتو ساخته شدند. با گسترش و توسعه برنامه‌ها، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در بخش‌های مختلف کریپتو سرمایه‌گذاری کردند. این موضوع باعث شد بسیاری از پروژه‌ها ارزشی بیشتر از ارزش واقعی خود پیدا کنند. به همین دلیل با سقوط شبکه ترا ترس شدیدی بازار رمزارزها را فراگرفت. بسیار از کاربران دارایی‌های خود را از دست دادند و نابودی شبکه ترا آغازگر ریزش کل مارکت کریپتو شد. کاربران به دلیل ترس از وقوع چنین اتفاقاتی در پروژه‌هایی که در آنها سرمایه گذاری کرده بودند، شروع به نقد کردن دارایی‌های خود و تبدیل آنها به دارایی‌های با ثبات‌تری مانند دلار، طلا و تتر کردند؛ زیرا در طول مدت ریزش بازار قیمت تتر و دلار ثابت است که این موضوع می‌تواند دارایی سرمایه‌گذاران را در مقابل ریزش‌های سنگین بازار مصون نگه دارد.

 

اما ماجرای ریزش بازار رمزارزها محدود به همین جا نشد. به گزارش سایت خبری تحلیلی MihanBlockchainو Cointelegraph، تحولات اخیر اقتصاد جهانی که با شروع کرونا آغاز پیدا کرد و با جنگ روسیه و اوکراین به اوج خود رسید، باعث شد بازارهای مالی تحت تاثیر قرار بگیرند. معامله‌گران در چنین وضعیتی ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را از دارایی‌های پر‌‌‌ریسک خارج کرده و تبدیل به دارایی‌های با ثبات‌تر مانند دلار و طلا کنند. همچنین قیمت بیت کوین همبستگی‌هایی با سایر شاخص‌ها و عوامل مختلف دارد. این عوامل را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر تفکیک کرد.

  • قیمت نفت
  • شاخص دلار آمریکا (DXY)
  • شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ایالات متحده آمریکا
  • نرخ بهره فدرال رزرو
  • بازارهای سهام آمریکا

 

گذار اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار، به اثبات سهام که چند سال به طول انجامیده است ممکن است در ماه‌های آینده به سرانجام خود برسد. بالاخره پس از تاخیرهای متعدد، توسعه‌دهندگان اتریوم تاریخ دقیقی را برای به‌روزرسانی مرج مشخص کردند که به دنبال آن، اجماع اثبات سهام در شبکه اصلی فعال خواهد شد.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف، شبکه اتریوم در مرحله نهایی تغییر مکانیسم اجماع خود قرار دارد و توسعه‌دهندگان آن، روز پنجشنبه در کنفرانسی تاریخی را برای به‌روزرسانی مرج مشخص کردند. در این کنفرانس، تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه‌دهنده هسته اتریوم تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) را برای راه‌اندازی به‌روزرسانی مرج در شبکه اصلی اتریوم پیشنهاد کرد و با مخالفتی از جانب سایر توسعه‌دهندگان مواجه نشد.

البته کمی بعد، superphiz.eth، توسعه‌دهنده اتریوم در توییتی در رابطه با نقشه راه اتریوم صحبت کرد و خاطرنشان کرد تاریخ پیشنهادی به جای یک ضرب‌الاجل سخت، باید بیشتر به عنوان یک تایم لاین برای توسعه اتریوم در نظر گرفته شود.

توییت در رابطه با مرج اتریوم
منبع: توییتر

فرآیند انتقال اتریوم به نسخه دوم آن و تغییر اجماع شبکه به اثبات سهام، در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ آذر) با راه‌اندازی بیکن چین به عنوان فاز صفر آغاز شد. فاز یک قرار بود اواسط سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود اما به دلیل کار ناتمام و پیچیدگی‌های موجود، تا سه ماهه نخست سال جاری به تعویق افتاد.

در ادامه، در اوایل ماه ژوئن (خرداد)، بیکن چین شبکه آزمایشی سپولیا (Sepolia) راه‌اندازی شد و فرصتی را برای ارائه اطلاعات لازم در رابطه با مرج در شبکه اصلی اتریوم به توسعه‌دهندگان فراهم کرد. در نهایت در تاریخ ۷ جولای (۱۷ تیر)، به‌روزرسانی مرج در شبکه سپولیا اجرا شد.

فازهای مختلف توسعه اتریوم ۲.۰
فازهای مختلف توسعه اتریوم ۲.۰؛ منبع: کوین‌تلگراف

قرار است پیش از اجرای به‌روزرسانی مرج در شبکه اصلی، شبکه آزمایشی گورلی (Goerli) در هفته دوم آگوست (مرداد) میزبان آن باشد. در صورت اجرای موفقیت آمیز مرج در شبکه آزمایشی گورلی، توسعه‌دهندگان برای فعال‌سازی این به‌روزرسانی در شبکه اصلی اتریوم برای نیمه دوم سپتامبر تلاش خواهند کرد.

انتظار می‌رود تغییر اجماع شبکه اتریوم به اثبات سهام، مصرف انرژی آن را تا ۹۹٪، کاهش دهد و با معرفی مفهوم شاردینگ (تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳) این شبکه نسبت به تسهیل‌کنندگان پرداختی متمرکز، بسیار مقیاس‌پذیرتر شود.

نهمین شدوفورک اتریوم

نهمین شدوفورک (Shadow Fork) بلاک چین اتریوم شب پنجشنبه و ۱۵ ساعت زودتر از موعد مقرر فعال شد. شدوفورک‌ها با هاردفورک‌های کامل تست‌نت متفاوت هستند، مانند هاردفورک شبکه آزمایشی سپولیا (Sepolia) که در هفته گذشته انجام شد و کل شبکه اصلی اتریوم را به یک محیط آزمایشی منتقل کرد. شدوفورک‌ها تنها ایجاد یک یا دو تغییر خاص برنامه‌ریزی‌شده برای به‌روزرسانی Merge را تمرین می‌کنند.

قیمت بیت کوین به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

آیا زمستان بازار کریپتو فرا رسیده است؟ اصلاح قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

پس از رشد قیمتی چند برابری بیت کوین و رسیدن قیمت آن به ۶۵,۰۰۰ دلار در آبان ۱۴۰۰، اصلاح قیمت آن و ایجاد فشار فروش از سمت سرمایه‌گذاران بیت کوین، دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. در حال حاضر قیمت بیت کوین (https://mihanblockchain.com/cryptocurrency-prices/bitcoin/) در محدوده ۲۰,۰۰۰ دلار قرار دارد. سطح حمایتی ۱۹,۷۰۰ دلار تا کنون توانسته است قیمت بیت کوین را در مقابل ریزش‌های بیشتر کنترل کند. این سطح ATH یا سقف تاریخی قبلی بیت کوین است.

 

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند تا زمانی که بیت کوین بتواند سطح حمایتی ۱۹,۷۰۰ دلار را حفظ کند، امکان بازگشت قیمت تا محدوده ۲۴,۰۰۰ دلار وجود دارد؛ اما حتی در صورتی که بیت کوین موفق شود تا از وضعیت فعلی خود خارج شود، مطابق با سیکل‌های قیمتی قبلی آن صعودی شدن روند و ثبت ATH بالاتر بسیار بعید به نظر می‌رسد. سیکل‌های قیمتی بیت کوین معمولا با چرخه‌های هاوینگ آن ارتباط مستقیم دارد. در ادامه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین و بازار رمزارزها

آیا زمستان بازار کریپتو فرا رسیده است؟ اصلاح قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین یکی از موضوعاتی است که همواره بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تاثیر‌گذار بوده است. هاوینگ بیت کوین تقریبا هر ۴ سال یکبار اتفاق می‌افتد و این رمزارز تا کنون ۳ هاوینگ را پشت سر گذاشته است. بیت کوین اکنون در نیمه چرخه سوم خود به سر می‌برد. طبق گزارش‌های سایت میهن بلاکچین و با بررسی‌های نمودار هاوینگ بیت کوین می‌توان دریافت که قیمت بیت کوین پس از نصف شدن پاداش استخراج، معمولا ۳ فاز رفتاری از خود نشان می‌دهد. در فاز اول قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد. در فاز دوم قیمت آن با شتاب بیشتری افزایش یافته و معمولا سقف قیمتی قبلی خود را می‌شکند.

 

در فاز سوم معمولا پس از گذراندن یک اصلاح قیمتی، بیت کوین تلاش می‌کند تا ATH قبلی خود را بشکند. این اتفاق معمولا رخ نمی‌دهد و بیت کوین نمی‌تواند از سقف قیمتی قبلی خود عبور کند. در این فاز که معمولا پس از گذشت ۵۱۸ روز از هاوینگ اتفاق می‌افتد، قیمت بیت کوین با اصلاح قابل توجهی روبرو می‌شود. این اصلاح معمولا تا سقف قبلی بیت کوین ادامه دارد و پس از آن ثبات نسبی بر بازار رمزارزها حاکم می‌شود.

 

نظر مدیرعامل بایننس درباره زمستان کریپتو چیست؟

آیا زمستان بازار کریپتو فرا رسیده است؟ اصلاح قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

مدتی است که بازار ارزهای دیجیتال قرمزپوش شده است. بسیاری از سرمایه گذاران ناامید شده‌اند و انتظار بازگشت سریع قیمت‌ها را ندارند. در این شرایط نظرات کارشناسان و افراد مشهور حوزه کریپتو می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری درباره دارایی‌هایشان کمک کند. مدیرعامل بایننس معتقد است تا سال ۲۰۲۶ بازار رمز‌ارزها شانسی برای برگشت قیمت‌ها ندارد.
مدیرعامل صرافی مشهور بایننس، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) معروف به CZ، معتقد است زمستان کریپتو فرا رسیده است و انتظار دارد این زمستان طولانی بوده و حداقل تا سال ۲۰۲۶ به طول بیانجامد. همچنین CZ می‌گوید در این زمستان شرکت‌های زیادی ورشکسته یا تعطیل می شوند؛ اما تمرکز بر روی نکات مثبت رکود بازار می‌تواند به گذر از این دوران کمک کند. CZ در توییتر خود بیان داشته است که ۲۰۰۰ موقعیت شغلی خالی در بایننس وجود دارد و این صرافی قصد دارد کارمندان خود را به ۸۰۰۰ نفر افزایش دهد.

منبع : 20script

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه