ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

تاریخچه پیدایش بیت کوین به سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که رکود اقتصادی آمریکا به اوج خود رسیده بود. در آن زمان، شخص یا گروهی که خود را "ساتوشی ناکاموتو" می‌نامیدند، سندی به نام "وایت پیپر" را منتشر کردند که در آن، یک پول دیجیتالی به نام بیت کوین را معرفی کرده بودند. پس از صحبت‌های فراوان درباره این ارز دیجیتالی، بالاخره در سال ۲۰۰۹ اولین تراکنش بیتکوین بین دو نفر از سازندگان این رمز ارز انجام شد و BTC رسما به چرخه اقتصاد وارد شد. اما بیت کوین چیست؟

برای آشنایی با بیت کوین، باید تاریخچه آن را به طور مختصر بررسی کنیم. بیت کوین یک پول دیجیتالی است که با هدف مقابله با سیاست‌های اشتباه سیستم‌های اقتصادی سنتی، از میان برداشتن واسطه‌ها در هنگام ارسال و دریافت پول و حفظ حریم خصوصی مردم پا به میدان گذاشت؛ اما امروزه بزرگ‌ترین رمز ارز دنیا، به عنوان ذخیره ارزش در کنار طلا و دیگر کالاهای ارزشمند شناخته می‌شود. 

در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، Bitcoin معامله نمی‌شد و هیچ قیمتی نداشت و تنها توسط توسعه دهندگان اولیه استخراج می‌شد؛ اما از سال ۲۰۱۱ که برخی افراد بیت کوین را شناختند و شروع به معامله آن کردند، کم کم قیمت پیدا کرد و با افزایش مبادلات، ارزش آن نیز افزایش یافت. در سال‌های ابتدایی، میزان پاداش هر بلاک ۵۰ کوین BTC‌ بود و تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کردند نیز بسیار کم بود؛ بنابراین با محاسبه میزان عرضه و تقاضا در آن زمان (عرضه زیاد و تقاضای کم) قیمت بیت کوین بسیار پایین بود. اما با گذشت زمان و آشنایی بیشتر مردم با این پول دیجیتالی، میزان تقاضا برای بیت کوین افزایش یافته و از آنجایی که عرضه آن در طی رویدادی به نام هاوینگ (Halving)، در هر ۴ سال نصف می‌شود، عرضه بیتکوین نیز کاهش یافته است؛ بنابراین بر اساس قانون عرضه و تقاضا، اگر عرضه چیزی کم باشد و تقاضا برای آن زیاد باشد، قیمت آن باید افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل بود که Bitcoin در سال ۲۰۲۱، در طی ۱۲ سال از حضور این رمز ارز در دنیا توانست از قیمت چند سنت به بیش از ۶۰ هزار دلار برسد! اکنون می‌توانید به صورت لحظه‌ای، قیمت بیت کوین در سایت میهن بلاکچین را مشاهده کنید.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، بنا بر اعلام میهن بلاکچین قیمت بیت کوین از آبان‌ ماه سال قبل روند صعودی خود را آغاز کرد و این روند تا فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه داشت. در این شش ماه، قیمت بیت کوین بیش از ۳۵۰ درصد رشد کرد. همین رشد شدید قیمت باعث شد تا فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری شده در ایران بیش از پیش به استخراج بیت کوین و کسب درآمد از این حوزه روی آورند. استخراج بیت کوین توسط دستگاه‌هایی انجام می‌شود که برق زیادی مصرف می‌کنند. افزایش فعالیت ماینرهای ایرانی با قطعی گسترده برق در کشور همزمان بود و به همین دلیل، <<استخراج بیت کوین>> به گفتمان عمومی مردم ایران وارد شد و بسیاری عامل اصلی قطع برق در کشور را به فعالیت ماینرها در کشورمان نسبت دادند. میهن بلاکچین در تحقیقی با استناد به اعداد و ارقام استخراج بیت کوین در کل دنیا و سهم ایران از این حوزه، به واکاوی این موضوع پرداخته است. 

بنا به گزارش برنا نیوز، بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان، نوسانات قیمتی بسیار بالایی را ثبت کرده است. این رمز ارز از سال ۲۰۰۹ وارد دنیای مالی شده و تا به امروز اتفاق‌های مثبت و منفی بسیاری پیرامون آن رقم خورده است. این رمز ارز بارها تا مرز نابودی پیش رفته، از ممنوعیت آن در کشور چین گرفته تا بزرگترین هک تاریخ بیت کوین؛ در سال ۲۰۱۴ از یک صرافی که بیش از ۷۵ درصد معاملات بیت کوین در آن انجام می‌شد، حدود ۸۵۰۰۰۰ واحد بیت کوین به سرقت رفت. اما بیت کوین از تمام این اتفاق‌ها سربلند بیرون آمده و امروز به جایگاهی رسیده که اقتصاددانان مطرح جهان از آینده‌دار بودن این رمز ارز صحبت می‌کنند و آن را پدیده‌ای انکار ناپذیر در قرن فعلی می‌دانند. در تاریخ معاملاتی بیت کوین از این دست وقایع بسیار اتفاق افتاده که مطالعه تاریخچه قیمت بیت کوین باعث می‌شود تا شناخت بهتر و دقیق‌تری از رفتار سرمایه‌گذاران و تریدرهای این رمز ارز محبوب داشته باشیم و بتوانیم سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری را تجربه کنیم.

بنا به گزارش اکلا شاخص سلطه یا دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance Index) شاخصی است که نشان می‌دهد از مجموع کل سرمایه وارد شده به بازار رمز ارزها، چند درصد صرف خرید بیت کوین شده است. در انتهای روند نزولی سال ۲۰۱۸ این شاخص به عدد ۳۵ درصد رسیده که پس از آن قیمت بیت کوین روند صعودی خود را آغاز کرده است. در ریزش قیمت بیت کوین تا محدوده ۲۸۰۰۰ دلار این شاخص به عدد ۳۹ درصد رسید و در حال حاضر ۴۶ درصد است.

ارزیابی و نمره‌دهی کاربران

توجه به نظرات و دیدگاه‌‌های کاربران و استفاده‌کنندگان قبلی خدمات و یا محصولات امری بسیار رایج خصوصا در هنگام سفر است؛ زمانی که شاید بیش از هر زمان دیگری، ضعف اطلاعات و آگاهی درباره مسائل مختلف وجود دارد. یکی از مشکلات رایج پلتفرم‌های ارزیابی، دیدگاه‌های فیک و جانبدارانه است.

بلاکچین می‌تواند با افزایش شفافیت، اعتماد بیشتری برای خوانندگان ایجاد کند. پروژه ریوین (Revain) اگرچه به شکل اختصاصی منحصر به خدمات گردشگری نیست، اما با بهره گرفتن از قدرت بلاکچین به دنبال حل این معضل است.

همچنین سرویس آریوا کلاب Ariva.club) ) که در سه ماهه دوم سال آینده میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید، قصد دارد تا اولین شبکه اجتماعی بلاکچینی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات سفر باشد. این سرویس ارز دیجیتالی با نام ARV نیز به بازار معرفی کرده است که در بخش‌های مالی این پروژه به کار خواهد آمد. برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت میهن بلاکچین مراجعه کنید.

با استفاده از دستگاه تصفیه هوا شمیم، حتی در محیط‌های کاملا بسته و فاقد منافذ ورود و خروج نیز می‌توان نسبت به تصفیه هوا به شکل اصولی و کارآمد اقدام کرد. سیال بودن یون‌های منفی تولید شده نیز امکان دسترسی آنها به فضای داخلی و ریزترین خلل و فرج موجود در اشیا را فراهم می‌کند. به این ترتیب این فضاها از نظر هوای موجود و سطوح اشیا، پاک‌سازی شده و مشکلات میکروبی آنها به‌ کلی حل می‌شود!

از فواید یون منفی و عملکرد تصفیه‌گر شمیم بر بدن بیشتر بدانیم!

به گزارش ایسنا یون منفی با توانایی شبیه‌سازی فرایند عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، قادر است با کامل کردن مدار الکترونی ملکول‌های آلاینده، آنها را جذب و در کمترین زمان از چرخه تنفسی و محیط اطراف حذف کند. این پروسه در دستگاه ابداعی تصفیه هوای شمیم و توسط مخترعین ایرانی به ثبت رسیده و تولید شده است.

تاریخچه بیت کوین: سایفرپانک‌ها

برای این که بدانیم ریشه‌های بیت کوین از کجا شکل گرفته، باید به چندین سال قبل‌تر از این ارز دیجیتال باز گردیم؛ یعنی به سال ۱۹۹۲ و تشکیل گروهی از رمزنگاران، ریاضیدانان و متخصصان کامپیوتر به نام سایفرپانک (CypherPunk).

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ یک ژانر علمی تخیلی به نام New Wave‌ شکل گرفت و به سرعت محبوب شد. این ژانر پدید آورنده فیلم‌ها و کتاب‌هایی با سبک علمی‌تخیلی سایبرپانک (CyberPunk) بود؛ در این کتاب‌ها و فیلم‌ها، سایبرپانک‌ها می‌خواستند تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای در اختیار داشته باشند تا دنیا را تحت سلطه خود درآورند.

کتاب‌هایی مانند Neuromancer در تثبیت ریشه CyberPunk تاثیر زیادی داشتند. این تاثیرات را می‌توان در فیلم‌های علمی تخیلی مثل سه‌گانه ماتریکس مشاهده کرد. در سال ۱۹۹۲، اریک هیوز (Eric Hughes) ، تیموتی سی می (Timothy C. May) و جان گیلمور (John Gilmour) گروهی تشکیل دادند تا بتوانند علایق مختلف خود را بررسی کنند و بعدها، نام سایفرپانک بر روی این گروه نهاده شد، که حاصل ترکیبی از واژه‌های Cypher و CyberPunk‌ بود. اریک هیوز یک ریاضیدان و برنامه‌نویس کامپیوتر است، تیموتی می دانشمند مهندسی الکترونیک و جان گیلمور نیز یک متخصص امنیت سایبری است. این سه نفر جرقه‌های سایفرپانک‌ها را ایجاد کردند و از طریق لیست پستی، این گروه را گسترش دادند.

لیست پستی سایفرپانک در همان سال، یعنی ۱۹۹۲ ایجاد شد. ۲ سال بعد، این لیست دارای بیش از ۷۰۰ مشترک بود و در سال ۱۹۹۷، مشترکین آن به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیدند! این لیست پستی در واقع فرومی متشکل از ریاضیدانان، رمزنگاران، متخصصان کامپیوتر‌، اقتصاددانان و غیره بود و افراد افکار خود را در این فروم با یکدیگر در میان می‌گذاشتند و درباره آنها با هم مذاکره و بحث می‌کردند. در همین حین، آنها توانستند یک سیستم ایمیل غیرمتمرکز تولید کنند و اگر بر روی سرور افراد خطای کوچکی رخ می‌داد، آنها می‌فهمیدند که سیستم آنها به خطر افتاده است.

بنابر گزارش میهن بلاکچین، روز پنج شنبه از مجسمه ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس و افسانه‌ای بیت کوین، رونمایی شد. این سردیس برنزی که به شکل فردی مرموز و ملبس به شنل طراحی شده است، چهره‌ای براق و بازتاب‌کننده دارد؛ گویی با نمایاندن چهره تماشاگر، به او یادآوری می‌کند که ساتوشی خود اوست. اما ساتوشی ناکاموتو کیست؟ در سال ۲۰۰۸، فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» مقاله‌ای منتشر کردند که به وایت پیپر بیت کوین مشهور شد. در این مقاله، ناکاموتو با پیشنهاد و شرح سازوکاری نوین، غیرمتمرکز، ضد سانسور و امن برای تراکنش‌های مالی بر بستر شبکه الکترونیک، سعی داشت تا کنترل پول و سیاست‌های مالی را از چنگ دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و نهادهای مالی در آورد و به عموم مردم تفویض کند.

سال ۲۰۲۰ میلادی سال شکوهمندی برای ارزهای دیجیتال بود. دارایی‌های دیجیتال پس از زمستانی تقریبا ۲ ساله،‌ رشد قابل توجهی در این سال داشتند به نحوی که ارزش کل بازار ۳۰ رمزارز برتر، با حدود ۳۰۸ درصد رشد، از ۱۷۹ میلیارد دلار به ۷۳۲ میلیارد دلار رسید. این رشد برای بیت کوین ۳۰۳ درصد بود و این نخستین رمزارز موفق به گذر بالاترین قیمت تاریخی خود (تا آن زمان) در پایان سال میلادی شد. همچنین در ابتدای سال ۲۰۲۱، علی‌رغم رشد چشمگیر دیفای (امور مالی غیرمتمرکز – DeFi) در سال پیشین، بیت کوین (BTC) موفق به حفظ تسلط خود بر بازار شده بود و همچنان سهمی ۷۳ درصدی (تقریبا بدون تغییر نسبت به ابتدای سال) از کل بازار داشت. بزرگترین بازنده سال گذشته، رمزارز ریپل (XRP) بود. بنا بر گزارش میهن بلاکچین،‌ به واسطه شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از شرکت مادر این ارز دیجیتال و به دادگاه کشیدن مدیران آن، این کوین سال بدی را پشت سر گذشت و ۳.۴ درصد از بازار خود را از دست داد. ستاره سال گذشته، اتریوم (ETH) بود. دومین رمزارز بزرگ فعلی دنیا،‌ به واسطه اجرای قراردادهای هوشمند و میزبانی از بزرگترین پلتفرم‌های مالی و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp)، سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشت و نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری داشت (۴۷۲ درصد در قیاس با ۳۰۳ درصد رشد بیت کوین) همچنین اتر موفق به تصاحب بخشی از بازار پویای رمزارزها شد و سهم خود را در انتهای سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۵ درصد رساند.

چند سالی است که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشد خیره‌کننده قیمت‌ها و در صدر آن‌ها رشد قیمت بیت کوین، به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. رشد قیمت ارزهای رمزنگاری شده در دو سال اخیر، ایرانیان بسیاری را به این بازار کشانده است. بسیاری از تریدرهای ایرانی، از صرافی بایننس برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. اما از شهریور سال ۱۴۰۰ این صرافی احراز هویت را برای تمامی کاربران خود اجباری کرد. این سیاست جدید، برای کاربران مقیم ایران مشکل ساز شد. بایننس سه سطح مختلف برای احراز هویت کاربران معرفی کرده است. برای احراز هویت در حساب سطح پایه باید اطلاعاتی نظیر ایمیل، نام شهر، خیابان و کد پستی محل سکونت در آن شهر به بایننس اعلام شود؛ محدودیت برداشت روزانه از این حساب معادل ۰.۰۶ بیت کوین تعریف شده است که با استفاده از ماشین حساب ارز دیجیتال میهن بلاکچین و با توجه به قیمت بیت کوین این عدد معادل ۲۶۶۰ دلار و تقریبا ۷۴ میلیون تومان خواهد بود. 

پیش از آغاز بحث بهتر است این سوال را مطرح کنیم که شت کوین چیست؟ شت کوین در بازار ارزهای دیجیتال یک اصطلاح است و به رمز ارزهایی گفته می‌شود که هدف و برنامه مشخصی برای توسعه پروژه خود ندارند. این پروژه‌ها هیچ ایده جدیدی را وارد حوزه رمز ارزها نکرده و از نظر فنی حرفی برای گفتن ندارند. این رمز ارزها عموما قدمت طولانی ندارند و در مدت کوتاهی بر سر زبان‌ها می‌افتند و به دلیل قیمت پایین‌شان به سرعت چند صد یا حتی چند هزار برابر می‌شوند و پس از آن، با سقوط آزاد قیمت خود مواجه شده و از بازار به صورت کامل محو می‌شوند. میهن بلاکچین در مقاله‌ای مفصل، شت کوین ها را معرفی و نحوه شناسایی آن‌ها را آموزش داده است.

البته همه شت کوین‌ها اینگونه نیستند. برخی از بزرگان این بازار، ریپل و رمز ارز XRP را نیز یک شت کوین می‌دانند؛ یا برخی از فعالان این بازار شبکه ترون و رمز ارز TRX را نیز شت کوین می‌نامند. حتی برخی از طرفداران متعصب بیت کوین، هر رمز ارزی به جز بیت کوین را شت کوین می‌دانند. حالا که معنی شت کوین را فهمیدیم، در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که تفاوت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و شت کوین چیست؟

تحلیل آینده قیمت

برای تحلیل آینده قیمت بیت کوین باید به عواملی مثل میزان مقبولیت در میان مردم، رشد و توسعه شبکه، افزایش کاربرد بیت کوین و افزایش مقبولیت آن به عنوان دارایی ذخیره ارزش و ... را باید مدنظر قرار دهیم. اما در مورد شت کوین‌ها، دنبال‌کنندگان آن در شبکه‌های اجتماعی، قدرت جامعه طرفدار آن، لیست شدن در صرافی‌های معتبر، تعداد افراد سرشناسی که طرفدار آن هستند و ... را باید مورد ارزیابی قرار دهیم.

ریسک سرمایه‌گذاری

به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازار بورس و سایر بازارهای موازی، ریسک بالاتری دارد. نوسان قیمت‌ها در این بازار بسیار بالاتر از میانگین نوسان دارایی‌ها در بازارهای مالی است. در این بازار پرریسک، خرید شت کوین ریسک بسیار بالاتری داشته و ممکن است به نابودی کامل سرمایه شما منجر شود. در نتیجه بهتر است درصد بسیار کمی از سبد خود را به خرید شت کوین‌ها اختصاص دهید.

بازه زمانی سرمایه‌گذاری

نکته بعدی تفاوت در مدت زمان نگهداری یک رمز ارز است. عموما بیت کوین یک سرمایه‌گذاری بلند مدت به شمار می‌رود. برعکس نوسان‌گیری و یا نگهداری کوتاه‌مدت برای شت کوین‌ها استراتژی بهتری است.

به طور کلی در مورد بسیاری از شت کوین‌ها باید توجه داشت که صرفا باید به دنبال کسب سود از موج‌های صعودی ایجاد شده پیرامون آن‌ها بود وبه محض کسب سود مورد نظر از آن خارج شد زیرا نگهداری بلندمدت آن‌ها کار منطقی به نظر نمی‌آید. اما در مورد بیت کوین، نگهداری بلند مدت و به اصطلاح Holder بودن بیت کوین توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

مروری اجمالی بر برخی از اتفاقات مهم شش ماه اول سال ۲۰۲۱ داشتیم. از ظهور و استقبال از کاربردهای نو بلاکچین همچون حوزه دیفای تا رشد بی‌سابقه و عجیب برخی ارزها به دلیل موج تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی. چیزی که عیان است این است که دنیای بلاکچین‌ها دنیایی پویا، پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی است و در این مسیر، هر چند پروژه‌ای بتواند در کوتاه مدت رشد زیادی کند اما بدون کاربرد، نوآوری یا خلاقیت، به زودی به زیر کشیده خواهد شد. نقش آگاهی و دانش برای در امان ماندن از انبوه پروژه‌های کم‌ارزش در این فضا حیاتی است. برای آگاهی از آخرین تحلیل‌ها و اخبار ارز دیجیتال اخبار بلاکچین، سایت میهن بلاکچین را دنبال کنید.

منبع : تلگراف

منبع 2 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه