ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

بازار ارز های دیجیتال طی هفته‌های گذشته با اصلاح قیمتی، یا حتی ریزش چشمگیری مواجه بوده است. در هفته‌ اخیر که مملو از خبرهای بد و منفی بود، قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم با کاهش چند ده درصدی همراه بوده‌اند. اما توکن‌های دیفای در این بین استثنا بودند، به طوری که اکثر آنها افزایش قیمت داشته‌اند. دلیل ترس تریدرها و ریزش قیمت بیت کوین چه بود؟ فشار فروش گسترده در بازار از جانب چه کسانی ایجاد شد؟

دلیل ریزش قیمت بیت کوین چه بود؟

عملکرد قیمت بیت کوین و اتریوم در بازار

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، دارندگان بیت کوین و اتر در هفته‌‌های اخیربه ترتیب با ۵۰ و ۶۰ درصد ضرر مواجه شده‌اند. روند نزولی پس از روند صعودی قوی این دو ارز دیجیتال رخ داده است. طی روند صعودی اخیر بازار و قبل از اصلاح اخیر، قیمت بیت کوین و اتر به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ درصد افزایش یافته بود. اما دلیل این ریزش شدید قیمت بیت کوین و اتریوم چه بود؟

بسیاری از افراد، اخبار منفی هفته گذشته را دلیل اصلی و محرک FUD (ترس، عدم قطعیت و شک) اخیر می‌دانند که در بین افراد تازه‌وارد و ناآشنا به ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. در خصوص FUD اخیر می‌توان گفت که یکی از مقصران اصلی کسی نیست جز فردی که چند هفته پیش به عنوان قهرمان ارز های دیجیتال شناخته می‌شد. همانطور که حدس می‌زنید درباره ایلان ماسک صحبت می‌کنیم که تأثیرگذاری توییت‌های وی در عرصه و بازار ارز های دیجیتال کاملا مشهود است.

داستان ایلان ماسک از آنجایی آغاز شد که بیانیه زیر را درباره عدم ادامه پذیرش پرداخت‌های بیت کوین توسط شرکت تسلا منتشر کرد:

شرکت تسلا خرید خودروهای خود با استفاده از بیت کوین را به حالت تعلیق درآورده است. ما نگران افزایش بسیار زیاد استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال سنگ که بیشترین آلایندگی در بین تمام سوخت‌ها را دارد برای استخراج و تراکنش‌های بیت کوین هستیم. ارز دیجیتال در بسیاری از سطوح ایده خوبی است و معتقدیم آینده نویدبخشی دارد، اما این عرصه نباید به بهای از بین رفتن محیط زیست رشد کند. تسلا هیچکدام از بیت کوین‌های خود را نمی‌فروشد و به محض آنکه استخراج آن به سمت انرژی پایدارتری پیش برود قصد استفاده از این ارز دیجیتال را داریم. هم‌چنین نگاهی به سایر ارز های دیجیتال داریم که کمتر از یک درصد انرژی مورد نیاز برای تراکنش‌های بیت کوین را استفاده می‌کنند.

این بیانیه تغییر دیدگاه کاملی نسبت به پذیرش پرداخت‌های بیت کوین بود. طی ۳ ساعت پس از انتشار این توییت، قیمت بیت کوین تا ۱۵ درصد کاهش یافت. یکی از دلایل اولیه برای ریزش قیمت بیت کوین را می‌توان همین اظهار نظر بیان کرد. اما به طور قطع تمام ماجرا این نبود. ریزش قیمت اولین ارز دیجیتال بازار، ابعاد گسترده‌تری داشت.

پس از این اعلان، هزاران حساب توییتری به ایلان ماسک پیام دادند و خواستار تغییر نظر وی شدند. اگرچه وی چند بار به پیام‌ها پاسخ داد اما کلافگی وی کاملا مشهود بود. این موضوع باعث شد که وی در پاسخ به سوال که آیا شرکت تسلا در سه ماهه آتی بیت کوین خود را می‌فروشد یا خیر، با یک کلمه پاسخ داد: قطعا.

این توییت منجر به ریزش ۷ درصدی دیگری برای بیت کوین طی ۳ روز شد. اگرچه در این توییت بیان شد که تسلا دارایی بیت کوین خود را فروخته است، اما روز بعد ایلان ماسک گفت که این موضوع صحت ندارد.

ترس سرمایه‌گذاران دلیل ریزش قیمت بیت کوین

دلیل ریزش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چه بود؟

به دلیل FUD ایجادشده ناشی از توییت‌های ایلان ماسک طی هفته‌های گذشته، اخبار دیگری نیز دلیل ریزش قیمت بیت کوین بود و این روند نزولی را سرعت بخشید. برای مثال، در مقاله‌ی بلومبرگ در خصوص بازرسی سرویس درآمد داخلی آمریکا (IRS) از صرافی بایننس صحبت شد. هرچند بایننس گفت با مجریان قانونی همکاری می‌کند، اما این خبر باعث شد که بعضی از سرمایه‌گذاران بترسند و فشار فروش در بازار بیشتر از قبل افزایش پیدا کند. این مورد نیز یکی دیگر از دلایل ریزش قیمت بیت کوین بود.

آخرین دلیل ریزش قیمت بیت کوین و تیر نهایی بر پیکر بیت کوین، خبر منتشر شده از کشور چین بود. رویترز نیز به بررسی پیام نهادهای کشور چین در خصوص ممنوعیت حضور سازمان‌ها در عرصه و بازار ارز های دیجیتال پرداخت. اگرچه این موضوع در ابتدا به نظر می‌رسید که قانون جدیدی از جانب دولت چین است، اما در واقع صرفا تکرار و شفافسازی اقداماتی بود که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ صورت گرفته بود.

تاثیر این اخبار در فعالیت‌های درون زنجیره‌ای بیت کوین مشاهده شد. برای مثال، ورود سرمایه به صرافی‌های متمرکز به بالاترین سطح خود طی سه ماه اخیر رسید. عموما افراد زمانی که بیت کوین خود را از کیف پول خود به صرافی‌های ارز دیجیتال منتقل می‌کنند، به دنبال فروش دارایی‌های خود هستند.

حجم ورود سرمایه به صرافی های متمرکز و بازار ارز های دیجیتال

با توجه به انتقال ۸۵,۰۰۰ بیت کوین معادل با ۳.۸ میلیارد دلار به صرافی‌های متمرکز، حجم ورود بیت کوین به صرافی‌ها نسبت به ۳۰ روز قبل ۲۷۰ درصد افزایش یافت. در تاریخ ۱۲ و ۱۳ می و پس از توییت‌های ایلان ماسک و بازرسی از بایننس، ورود بیت کوین به صرافی‌ها به بالاتر از ۷۰,۰۰۰ بیت کوین رسید.

اگرچه کل ورودی بیت کوین به صرافی‌ها را نمی‌توان با رویدادهای اخیر مرتبط دانست، اما مشخص است که این اتفاقات بر بازار ارز های دیجیتال تاثیرگذار بوده‌اند. بنابراین، احتمالا بخش مهم و چشمگیری از این ورودی‌ها از جانب کاربرانی بود که در صدد واریز دارایی بیت کوین خود به صرافی‌های متمرکز و فروش آن بودند.

علیرغم فروش عمده و ریزش قیمت بیت کوین، تمام اندیکاتورها الگوی ریزشی برای قیمت بیت کوین را پیش‌بینی نمی‌کنند. اندیکاتورهای مالکیت درون زنجیره‌ای نشان می‌دهند که موجودی بیت کوین در کیف پول‌های این ارز دیجیتال در حال افزایش است. این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است.

افزایش موجودی بیت کوین علی رغم ریزش قیمت آن

پس از کاهش مستمر در سه ماهه اول سال جاری، میانگین موجودی آدرس‌های بیت کوین به تدریج افزایش یافت. پس از آنکه قیمت بیت کوین به ۶۰,۰۰۰ دلار رسید، این روند نیز علیرغم اصلاح قیمت اخیر، افزایش یافت.

این الگو نشان می‌دهد که فروش توسط بازیگران مهم و نهنگ‌ها کاهش یافته و خریدها افزایش یافته‌اند. هم‌چنین به این نکته اشاره دارند که بازیگران کوچکتر این عرصه به دلیل FUD اخیر به فروش دارایی خود می‌پردازند. پس می‌توان گفت که حداقل یک دلیل مهم در ریزش قیمت بیت کوین ترس معامله‌گران تازه وارد به این بازار بوده است.

سخن پایانی

به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال هفته‌های پرفراز و نشیبی را با توییت‌های ایلان ماسک و اخبار منفی مختلف پشت‌سر گذاشته است. اگرچه این اتفاقات به ورود بیت کوین به صرافی‌ها و فروش آنها منجر شده است، اما احتمال دارد این روند تغییر کند زیرا خرید از جانب بازیگران بزرگ این عرصه افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دلیل ریزش قیمت بیت کوین فروش آن توسط خرده معامله‌گران بوده و سرمایه‌گذاران قدیمی همچنان بیت کوین های خود را نگه داشته‌اند.

 منبع
coinmarketcap

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه