گوگل ممنوعیت تبلیغ کیف پولها و صرافیهای ارز دیجیتال را برداشت
غول جستجوگر اینترنتی سرانجام پس از تقریبا ۳ سال، ممنوعیت استفاده از سرویسهای Google Ad توسط صرافیهای ارزهای دیجیتال را برداشت.
گوگل ممنوعیت خود از صرافیهای و کیف پولهای ارز دیجیتال را برداشت. در این ممنوعیت، صرافیها و کیف پولها از استفاده از سرویس تبلیغات گوگل منع شده بودند و این ممنوعیت تقریبا ۳ سال به طول انجامید.
طبق اسناد موجود، گوگل در ماه آگوست، با برداشت ممنوعیت ها، سیاست سرویسها و محصولات مالی خود را بهروزرسانی خواهد کرد تا صرافیهای ارزهای دیجیتال بدانند برای تبلیغات در این سرویس به چه مواردی نیاز دارند.
بعضی از این الزامات شامل ثبت نام در شبکه مبارزه با جرایم مالی (FinCEN) و پیروی از تمام الزامات قانونی و سیاستهای Google Ads است.
ممنوعیت ارزهای دیجیتال در گوگل
فقط صرافیهای ارز دیجیتال واقع در آمریکا میتوانند کسبوکار خود را از طریق گوگل تبیلغ کنند. هرچند، همچنان محدودیتهایی برای شرکتهای ارز دیجیتال که خواهان عرضه ICO هستند، پروتکلهای معاملات دیفای و تمام محصولات مرتبط با ارزهای دیجیتال وجود دارد.
شرکتهای آمریکایی نظیر FTX، کسبوکار خود را از طریق روشهای جایگزین و همکاری با شرکتهای بزرگ گسترش دادهاند. طبق گزارشات موجود، FTX اولین صرافی ارز دیجیتال اسپانسر تیم بسکتبال میامی هیت (Miami Heat) است.
در ماه مارس ۲۰۱۸، شرکت Alphabet (شرکت مادر گوگل) به مسائل قانونی اشاره کرده بود که منجر به پیادهسازی سیاستهای سختگیرانه و ممنوعیت در خصوص تبلیغات ارزهای دیجیتال شده است.
یوتیوب نیز در ماه آوریل ۲۰۲۰ به دلیل امکانپذیر ساختن تبلیغات کلاهبرداریهای ارزهای دیجیتال با شکایت مواجه شده بود. در این بین، گوگل برای ممنوعیت تبلیغات ارزهای دیجیتال و از طرف دیگر، امکانپذیر ساختن تبلیغ بدون محدودیت پروژههای کلاهبرداری به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
گوگل و فیسبوک در سال ۲۰۱۸ و در بحبوحه نگرانی قانون گذاران آمریکایی در خصوص تبلیغاتی که سرمایهگذاران را فریب میدهند، ممنوعیتهای مشابهی برای تبلیغ ICO ها وضع کردند. در اکثر موارد، تبلیغات خدمات استخراج ارزهای دیجیتال نظیر فروش تجهیزات ماینینگ تحت تاثیر این ممنوعیت قرار نگرفتند.
علاوه بر این موارد، مجوز تمام صرافیهای ارزهای دیجیتال در تاریخ ۳ آگوست منقضی خواهد شد. این موضوع بدان معنا است که تبلیغکنندگان باید از طریق فرم درخواستی که در تاریخ ۸ جولای در دسترس قرار خواهد گرفت، اخذ مجوز جدید را پیگیری کنند.
هرچند، گوگل در صدد جلوگیری از هرگونه ایجاد فرصت برای تبلیغات جعلی و کلاهبردارانه است. این پلتفرم، تبلیغات ICO ها، پروتکلهای معاملاتی دیفای و سایر تبلیغات مرتبط با خرید یا معاملات ارزهای دیجیتال را امکانپذیر نمیسازد. این ممنوعیت شامل پیشفروشها، وامهای ارز دیجیتال، ارائه اولیه توکن در صرافیهای غیرمتمرکز، استخرهای نقدینگی توکن، تبلیغ و تایید ارزهای دیجیتال توسط سلبریتیها، کیف پولهای بدون پشتوانه و برنامههای غیرمتمرکز غیرمجاز است.
گوگل همچنین تبلیغات مرتبط با جمعآوری اطلاعات یا مقایسه صادرکنندگان ارزهای دیجیتال و محصولات مرتبط به آنها را ارائه نخواهد داد. این ممنوعیت شامل سیگنالهای معاملات ارزهای دیجیتال، مشاورههای مرتبط با سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال و سایتهای واسطه نیز میشوند.
تصمیم گوگل مبنی بر کاهش محدودیتها، نشانهای از این موضوع است که گوگل اکنون یکی از شرکتهایی است که در حال حذف موانع پیشروی ارزهای دیجیتال قدم برداشته است. دولتها، سازمانهای مالی، شرکتهای خصوصی و پلتفرمهای فناوری پرشماری هستند که به طور کل، موضع آزادتری نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ کردهاند.
با چنین اقدامی، بازار ارزهای دیجیتال میتواند در آینده نزدیک شاهد افزایش مستمر تعداد خریداران و کاربران باشد. رشد حوزه دیفای و به ویژه NFT ها گویای پذیرش گسترده این صنعت است.