ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

 

متنوع سازی سبد ارز دیجیتال با متنوع سازی پورتفولیوی دارایی‌های سنتی تفاوت چندانی ندارد. با توجه به سبد دارایی و استراتژی سرمایه‌گذاری خود می‌توانید به راحتی ریسک کلی خود را کاهش دهید. اما چگونه یک سبد ارز دیجیتال سودآور و کم ریسک بسازیم؟ در این مقاله اهمیت ساخت سبد رمز ارز را توضیح می‌دهیم، انواع دارایی‌های دیجیتال را معرفی می‌کنیم و به معرفی ابزارهای ردیاب پورتفولیو می‌پردازیم.

پورتفولیو ارز دیجیتال چیست؟

پورتفولیو ارز دیجیتال چیست؟

تنوع بخشیدن به سبد دارایی بسیار مفید است. شما می‌توانید با داشتن دارایی‌های کریپتویی مختلف (از جمله استیبل کوین‌ها) و اطمینان از تخصیص متعادل دارایی خود، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.

برای سهولت در مدیریت پورتفوی ارز دیجیتال، می‌توانید از پلتفرم‌های مدیریت سبد دارایی شرکت‌های مختلف استفاده کنید یا معاملات خود را به صورت دستی در فایل اکسل ثبت کنید. برخی از پلتفرم‌های مذکور، می‌توانند به کیف پول شخصی و صرافی‌های رمزارزها متصل شوند و روند کار را راحت‌تر کنند.

شروع کار با سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به راحتی خرید اولین بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) یا هر رمزارز دیگر است. در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند ارزهای دیجیتال دارای حجم بیشتر بازار را خریداری و نگهداری کنند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند با آلتکوین‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

شما با تحقیق در مورد تخصیص دارایی و متعادل‌‌سازی سبد ارز دیجیتال، احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کنید. متعادل‌‌سازی پورتفولیو ارز دیجیتال کار سختی نیست که بسته به میزان ریسک پذیری شما، چند روش برای انجام این کار وجود دارد.

سبد ارز دیجیتال مجموعه‌ای از رمزارزها است که متعلق به یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر است. این سبدها معمولا دارایی‌های مختلفی از جمله آلتکوین و محصولات مالی کریپتویی را شامل می‌شوند. این تقریبا مشابه سبد دارایی‌ها در سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های سنتی است با این تفاوت که شما به یک دسته از دارایی‌ها پایبند هستید.

متنوع سازی سبد سرمایه گذاری چیست؟

هنگام ایجاد پرتفوی ارز دیجیتال، باید با مفاهیم تخصیص و متنوع‌سازی دارایی آشنا باشید. تخصیص دارایی به سرمایه‌گذاری در گروه‌های مختلف دارایی (به عنوان مثال رمز ارزها، سهام، اوراق قرضه، فلزات گران‌بها، پول نقد و غیره) اشاره دارد و متنوع‌ سازی به توزیع وجوه سرمایه‌گذاری شما در دارایی‌ها یا بخش‌های مختلف مربوط می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف مانند کشاورزی، فناوری، انرژی و بهداشت و درمان، به سبد سرمایه گذاری خود تنوع ببخشید. هر دو این استراتژی‌ها ریسک کلی شما را کاهش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر به مقاله زیر مراجعه کنید.

از نظر فنی، ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی واحد هستند. می‌توانید با خرید محصولات، کوین‌ها و توکن‌هایی که اهداف و موارد کاربر متفاوتی دارند، به سبد سرمایه گذاری خود تنوع ببخشید.

چرا داشتن پورتفوی متنوع بهتر است؟

چرا داشتن پورتفوی متنوع بهتر است؟ - پورتفولیو ارز دیجیتال

بیشتر مشاوران می‌گویند که سبد سرمایه گذاری شما باید متنوع باشد. در حالی که این یک استاندارد برای سرمایه‌گذاران است، اما توزیع سرمایه بین دارایی‌های مختلف، مزایا و معایبی به همراه دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، سبد دارایی متنوع، ریسک کلی روی پورتفولیو را کاهش می‌دهد. ضررهای یک دارایی می‌تواند با سود کردن روی سایر دارایی‌ها جبران شود و موقعیت شما را ثابت نگه دارد. سبد ارز دیجیتال شما همچنین فرصت‌های بیشتری برای کسب در اختیار شما قرار می‌دهد. شما در تمام سرمایه‌گذاری‌ها برنده نخواهید بود؛ اما با تخصیص و تنوع مناسب دارایی، احتمالا در دراز مدت برآیند سبد دارایی شما مثبت خواهد بود.

با این وجود، هرچه پورتفولیو ارز دیجیتال شما متنوع‌تر باشد، وضعیت کلی بازار را بهتر رصد می‌کند. بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال شکست دادن بازار با کسب سود بیشتر هستند. سبد رمز ارز متعادل نسبت به سبد دارایی غیرمتعادل، در بلندمدت بازدهی بیشتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مدیریت پورتفولیوهای متنوع نیز به زمان و تحقیق بیشتری نیاز دارد. برای سرمایه‌گذاری سالم، باید بدانید چه چیزی خریداری می‌کنید. با داشتن یک سبد دارایی بزرگ، شانس درک تمام اتفاقات، کاهش می‌یابد. اگر پورتفوی ارز دیجیتال شما شامل دارایی‌های کریپتویی متنوع است، ممکن است لازم باشد از چندین کیف پول و صرافی ارز دیجیتال برای دسترسی به دارایی‌های خود استفاده کنید. تصمیم برای تنوع بخشیدن یا عدم تصمیم‌گیری با خود شماست، اما تنوع بخشی همیشه توصیه می‌شود.

انواع مختلف دارایی‌های کریپتویی

انواع مختلف دارایی‌های کریپتویی - پورتفولیو ارز دیجیتال

بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال مشهور است و بیشترین حجم بازار را در اختیار دارد. اما یک سبد دارایی متعادل، شامل انتخاب ارزهای مختلف برای کاهش ریسک کلی است. در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

ارزهای پرداختی

امروزه یافتن ارزهای جدید که در درجه اول کاربرد پرداخت داشته باشند، دشوار است. اما اگر به گذشته ارزهای دیجیتال توجه کنید، بیشتر پروژه‌ها سیستم‌هایی برای انتقال ارزش بودند. بیت کوین مشهورترین نمونه است؛ اما در کنار آن ریپل (XRP)، بیت کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) نیز بودند. این کوین‌ها اولین نسل کریپتوها هستند که قبل از اتریوم و معرفی قراردادهای هوشمند وجود داشته‌اند.

استیبل کوین‌ها

قیمت یک استیبل کوین تلاش می‌کند تا یک دارایی اساسی مانند ارز فیات یا فلز گران‌بها را ردیابی کند. به عنوان مثال BUSD، دلار آمریکا را ردیابی می‌کند. پکس گولد (PAXG) از همین سیستم استفاده می‌کند؛ اما این ارز را به قیمت هر اونس طلای ذخیره شده متصل می‌کند. در حالی که استیبل کوین‌ها لزوما بازدهی بالایی ندارند، اما ثبات را برای سبد دارایی به ارمغان می‌آورند.

بازار کریپتوکارنسی‌ها بی‌ثبات است؛ بنابراین داشتن چیزی در سبد سرمایه گذاری خود که ارزش آن را حفظ کند، مفید است. اگر پشتوانه Stablecoin چیزی خارج از اکوسیستم  بلاکچین است، پس سقوط بازار نباید بر قیمت آن تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید ارزها را از یک پروژه خارج کنید، می‌توانید برای محافظت از سود خود، آنها را به سرعت به یک استیبل کوین با پشتوانه دلار مانند BUSD تبدیل کنید. تبدیل به فیات فرآیندی بسیار طولانی‌تر از تبدیل به استیبل کوین است.

توکن‌های سهام

درست مثل اوراق بهادار سنتی توکن سهامی می‌تواند نمایانگر موارد زیادی مانند ارزش سهام در یک شرکت، اوراق قرضه صادر شده توسط یک پروژه یا حتی حق رای باشد.

سهام‌ها دیجیتالی شده و روی بلاک چین هستند؛ به این معنی که تحت همان مقررات سازمان بورس هستند. به همین دلیل، توکن‌های سهامی در کنترل قانون‌گذاران محلی هستند و باید قبل از صدور مراحل قانونی را طی کنند.

توکن‌های کاربردی

یک توکن کاربردی به عنوان کلید یک سرویس یا محصول عمل می‌کند. به عنوان مثال، BNB و ETH هر دو توکن کاربردی هستند؛ با استفاده از این دو کوین، شما می‌توانید هنگام تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) از آنها برای پرداخت هزینه تراکنش استفاده کنید. ارزش این رمز ارزها باید از نظر تئوری با ارزش کاربردی آن پیوند مستقیم داشته باشد.

توکن‌های حاکمیت

با در دست داشتن توکن حاکمیت یا Governance، شما می‌توانید قدرت رای‌گیری در مورد یک پروژه و حتی سهمی از درآمد آن پروژه را داشته باشید.

این توکن‌ها معمولا رمز ارزهای بومی پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ یا سوشی سواپ هستند. مانند توکن‌های کاربردی، ارزش توکن حکمرانی مستقیما به موفقیت پروژه مربوط می‌شود.

محصولات مالی کریپتویی

پوتفولیو نبایدتنها شامل ارزهای مختلف باشد. محصولات رمزنگاری شده مالی نیز می‌توانند به تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری شما کمک کنند. کمی به این فکر کنید که در سبد دارایی خود علاوه‌ بر سهام، اوراق قرضه دولتی و ETF نیز داشته باشید. تعداد زیادی محصول وجود دارد که می‌توانید از طریق بلاک چین‌های مختلف و Dappها در آنها سرمایه‌گذاری کنید.

اگر در این حوزه تازه کار هستید، صرافی بایننس محصولات مالی متنوعی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. برای بررسی آنها، وارد اکانت خود شوید و به بخش Finance بروید. تمام این محصولات دارای سطح ریسک متفاوتی هستند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از ریسک کردن، مکانیزم‌های کار آنها را درک کرده‌اید.

نحوه متنوع سازی پورتفولیو ارز دیجیتال

نحوه متنوع سازی پورتفولیو ارز دیجیتال

هر سرمایه‌گذار یا معامله‌گر نظرات خاص خود را در مورد آنچه که یک سبد کریپتوی متعادل ایجاد می‌کند، خواهد داشت. اما برخی از قوانین کلی وجود دارد که ارزش بررسی دارند:

  • پورتفوی ارز دیجیتال خود را بین دارایی‌های سرمایه‌گذاری با ریسک بالا، متوسط ​​و کم تقسیم کنید و وزن‌های مناسبی را برای هر دارایی اختصاص دهید. یک سبد دارایی که بیشتر آن شامل دارایی‌های با ریسک بالاست، قطعا سبد متعادلی نیست. این سبد ممکن است بازدهی بیشتری برایتان داشته باشد؛ اما ممکن است ضررهای زیادی نیز متحمل شوید. میزان ریسک‌پذیری شما تعیین می‌کند که چه چیزی برای شما بهتر است، اما بهتر است ترکیبی از دارایی‌ها را در پورتفولیو رمز ارز خود داشته باشید.
  • برخی از استیبل کوین‌ها را برای کمک به تامین نقدینگی پورتفوی خود استفاده کنید. استیبل کوین‌ها کلید بسیاری از پلتفرم‌های DeFi هستند و می‌توانند به شما کمک کنند به سرعت و به راحتی سیو سود کنید یا از موقعیت معالاتی خارج شوید.
  • بازار کریپتوها بسیار بی‌ثبات است و تصمیمات شما باید بسته به شرایط فعلی تغییر کند. بنابراین در صورت نیاز، سبد دارایی خود را دوباره متعادل‌ سازی کنید.
  • برای جلوگیری از نامتعادل شدن پورتفولیو ارز دیجیتال، رمز ارز آماده برای خرید نیز داشته باشید. اگر اخیرا از یک دارایی سود بزرگی به دست آورده‌اید، تخصیص دوباره سرمایه به این دارایی وسوسه انگیز است. اجازه ندهید که حرص و طمع به جای شما تصمیم‌گیری کند.
  • فقط آنچه را که تحمل از دست دادن آن را دارید سرمایه‌گذاری کنید. اگر نسبت به آن استرس داشته باشید، سبد ارز دیجیتال شما متعادل نیست.
  • تحقیقات خود را انجام دهید. واقعا نمی‌توانید این توصیه کلاسیک را نادیده بگیرید. شما در حال سرمایه‌گذاری پول خود هستید، بنابراین فقط به توصیه دیگران اعتماد نکنید و تحقیقات خود را نیز انجام دهید.

ابزارهای ردیاب سبد ارز دیجیتال

ردیاب سبد دارایی برنامه یا خدماتی است که به شما امکان می‌دهد وضعیت دارایی خود را ردیابی و دنبال کنید. می‌توانید نحوه تخصیص فعلی خود را با اهداف سرمایه‌گذاری خود مقایسه کرده و پیشرفت خود را پیگیری کنید. در ادامه به معرفی چند مورد از این ابزارها می‌پردازیم:

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

کوین‌مارکت‌کپ یک ردیاب قیمتی بسیار محبوب است که امکان ساخت پورتفوی ارز دیجیتال نیز ایجاد کرده است. این سبد دارایی به صورت رایگان در دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل در دسترس است. برای استفاده از ردیاب پورتفولیو ارز دیجیتال ، باید دارایی‌های خود را به صورت دستی اضافه کنید؛ زیرا به کیف پول یا صرافی شما متصل نیست. همچنین این گزینه وجود دارد که برای محاسبه دقیق سود خود، قیمت‌هایی را که خریداری کرده‌اید، اضافه کنید.

کوین گکو (CoinGecko)

CoinGecko عمدتا به ردیاب قیمت ارزهای دیجیتال شناخته شده است؛ اما دارای گزینه مدیریت پورتفولیو را نیز دارد. استفاده از این ویژگی رایگان است و در مرورگر یا دستگاه همراه شما موجود است. این پورتفو نیز درست مثل کوین مارکت کپ کار می‌کند و باید رمز ارزها را به صورت دستی وارد آن کنید و قیمت خرید خود را نیز انتخاب کنید.

بلاک فولیو (Blockfolio) یا FTX

اگر می‌خواهید هنگام مدیریت سبد دارایی ارز دیجیتال خود امکان ترید نیز داشته باشید، Blockfolio (که اکنون نام آن به FTX تغییر کرده) گزینه خوبی است. این شرکت از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در دنیای رمزارزها به خوبی شناخته شده است. با این حال، این ویژگی فقط برای دستگاه‌های تلفن همراه است.

دلتا (Delta)

Delta یک اپلیکیشن موبایل است که به شما امکان می‌دهد سبد ارز دیجیتال و دارایی‌های سنتی خود را به طور همزمان مشاهده کنید. این پلتفرم می‌تواند به ۲۰ صرافی و انواع کیف پول‌ها از جمله بایننس متصل شود. هم نسخه رایگان و  هم نسخه پولی وجود دارد؛ اما امکان ترید داخل برنامه وجود ندارد.

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ پورتفولیو ارز دیجیتال
  • پورتفولیو ارز دیجیتال چیست؟

پورتفولیو یا پورتفو یا سبد ارز دیجیتال به معنی رمز ارزهایی است که آنها را خریداری می‌کنیم. این کریپتوها باید متنوع باشند و سرمایه خود را با درصدهای مختلفی بین آنها توزیع کنیم. پورتفولیو را می‌توان با روش‌های مختلفی دنبال کرد و در صورت لزوم، باید به افزودن رمز ارز جدید و یا حذف یک ارز دیجیتال بپردازیم.

  • چرا باید به متنوع‌سازی پورتفولیو ارز دیجیتال بپردازیم؟ 

متنوع کردن سبد سرمایه گذاری به منظور کاهش ریسک و افزایش سودآوری انجام می‌شود؛ مخصوصا در بازار رمز ارزها که قیمت‌ها به شدت نوسان دارند، ساخت پورتفوی ارز دیجیتال متنوع می‌تواند در مدیریت ریسک ما نقش مهمی داشته باشد.

  • چطور سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنیم؟

شما باید با مطالعه و تحقیق درباره رمز ارزهای مختلف، بر روی آنها سرمایه گذاری کنید و سرمایه خود را با نسبت‌های خاصی (که خود شما انتخاب می‌کنید) در بین آنها تقسیم کنید. سرمایه گذاران معمولا بیشترین درصد سرمایه خود را به چند کریپتوی اول بازار اختصاص می‌دهند و مابقی را روی رمز ارزهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

  • آیا ممکن است با وجود متنوع‌سازی پورتفوی کریپتو ضرر کنیم؟ 

بله. همیشه امکان ضرر وجود دارد؛ برای مثال زمانی که کل بازار رمز ارزها نزولی و ریزشی می‌شود، احتمال ضرر شما نیز افزایش می‌یابد. در این مواقع، باید به مدیریت ریسک بپردازید.

  • چطور سبد سرمایه گذاری خود را مدیریت کنیم؟

باید حد سود مشخصی برای سبد سرمایه گذاری خود در نظر بگیریم و زمانی که به این مقدار سود رسیدیم، رمز ارز مورد نظر را بفروشیم. همچنین حد ضرر نیز مهم است؛ باید حدی را مشخص کنیم که اگر ضرر ما به آن مقدار رسید، سریعا اقدام به فروش کنیم و از زیان بیش از حد خود جلوگیری کنیم.

جمع بندی

بسیاری از بازارهای ارزهای دیجیتال به قیمت بیت کوین بستگی دارند؛ اما این دلیلی برای عدم متنوع‌سازی پورتفولیو ارز دیجیتال نیست. سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای متنوع می‌تواند برخی از ضررهای ناشی از سقوط بیتکوین را جبران کند؛ بنابراین ارزش آن را دارد که همیشه یک سبد دارایی متعادل و متنوع از رمز ارزهای مختلف داشته باشید. مدیریت پورتفوی ارز دیجیتال از نگهداری یا هولد دارایی‌ها مهم‌تر است. داشتن یک استراتژی برای تخصیص دارایی در سبد سرمایه گذاری، کمک زیادی به شما خواهد کرد. در این مقاله، اهمیت ساخت سبد رمز ارز را توضیح دادیم، انواع دارایی‌های دیجیتال را معرفی کردیم و به معرفی ابزارهای ردیاب پورتفولیو پرداختیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه