چطوری اسکیما بلاگ رو به یه صفحه یا نوشته منحصر به فرد اضافه کنیم + سئو پیشرفته
تعریف مختصر اسکیما (schema)
اسکیما یا schema در واقع نوعی زبان هستش که با استفاده از اون به موتورهای جستجوگر کمک میکنیم سایت ما رو بهتر بفهمن.
این که چه تعداد اسکیما و چه انواعی داریم مهمه و باید راجع بهش دونست.
- مطلب یا Article
- اسکیمای امتیاز دهی به مطلب و اینتراکشن کاربر با سایت
- اسکیما مربوط به محصول (قیمت، موجودی، رنگ و …)
- اسکیما سوالات پرتکرار
- اسکیما دستورالعملها (هر چیزی میتونه باشه.)
- و…
قصدم این نیست لیست کنم همه رو اما یه مثال میزنم متوجه بشید چرا اینقدر مهمه.
فرض کنید شما یه سایتی دارید و قیمت ماشین رو دارید میگید.خب موتورهای جستجو و مشخصا گوگل از کجا باید بدونه قیمت ماشین کدوم یکی از عددهای سایت هستش.شاید شما اعداد مختلفی توی سایت داشته باشید مثلا جایی توی مطلب نوشتید تعداد چرخهای ماشین ۴ تا هستش.گوگل ازکجا بدونه عدد ۴ قیمت ماشینه یا نه؟
پس اسکیما خیلی زیاد مهمه مخصوصا الان که گوگل به قصد و نیت کاربر یا همون user intent بهای بیشتری میده.
اسکیما چجوری عمل میکنه؟
وقتی که روبات موتورهای جستجو وارد سایت ما میشن، اونا سایت رو مثه ما نمیبینن، کلمات رو (خیلی) نمیفهمن پس دنبال یه راهی میگردن که بفهمن اون سایت یا صفحه در مورد چیه؟ حالا چرا این کارو میکنن؟ خب میخوان محتوای درستی رو به کاربری که جستجو میکنه نمایش بدن.
از اینجا به بعد هرچی بگم “گوگل کردن” همون “جستجو کردن” معنی میده.
اسکیما (schema) که عبارتهای microdata, structured data, rich snippets هم براش کاربرد داره زبان درک مفهوم مطلب برای موتور جستجو هستش.
چرا باید اسکیمای مطلب (نوشته یا blogpost) اضافه کنیم؟
خب شما فرض کنید کلی تلاش میکنید و مطلبی رو آماده میکنید و میخواید بذارید توی وبسایتتون. خب دوست دارید اون مطلب توی نتایج موتورهای جستجوی بیاد (که بهش اسایاو یا سئو کردن میگن).
خب قطعا موتورهای جستجو اول از همه باید بدونن مطلبتون در مورد چیه که بتونن نشونش بدن. اینجاست که اسکیما میاد.
اینو بذارید کنار اصلا.
حدودا سال ۲۰۱۶ بود که گوگل اسکیما رو یکی از معیارهای خودش توی الگوریتمش در نظر گرفت! وقتی شما از اسکیما استفاده کنید، روی کلمات طولانی و چندسیلابی نتیجه به مراتب بهتری میتونید داشته باشید.
یه مورد دیگه هم اینه اگه توی حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ باشید میدونید که صفحات سریع موبایل یا accelerated mobile pages یا AMP خیلی مورد توجه گوگل هستش. این صفحات کارشون اینه محتوای سریع رو برای کاربران نشون بدن (سرعت نقش اساسی داره) (یه سری css و html که نیاز نیست از این نسخه حذف میشه و فقط مطلب با یه سری دیزاین دیده میشه)
خب این صفحات رو گوگل از اسکیماها میفهمه.
در نهایت اگه خیلی به ظاهر اهمیت میدین و با موارد بالا خیلی ارتباط برقرار نکردین و قانع نشدین. اسکیماها میتونن ظاهر سایت یا لینک شما توی نتایج رو به طرز عجیبی بهتر کنن و در نتیجه کلیک روی سایت شما رو افزایش بدن. فرض کنید شما اسکرول میکنید توی نتایج که یه فیچری که محتوا رو به صورت سلایدی هستش نمایش داده میشه این همون اسکیما هستش.