ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

صرافی کوکوین برای کاربران ایرانی / نقد و بررسی صرافی kucoin

دنیای غیرمتمرکز رمزارزها که قرار بود ناجی مردم مناطق کم‌برخوردار جهان باشد و تراکنش‌های مالی آنها را تسهیل کند، این روزها دیگر چندان غیرمتمرکز نیست و سایه قانون‌گذاران روی حوزه سنگینی می کند. پس از آخرین اتفاقاتی که برای صرافی بایننس افتاد و احراز هویت در این صرافی اجباری شد، کاربران چند کشور از جمله کاربران ایرانی این صرافی، مجبور شدند به سرعت به دنبال جایگزینی برای صرافی بایننس بگردند و سراغ دیگر صرافی‌های متمرکز این بازار بروند. اما چه تضمینی وجود دارد که بقیه صرافی‌های متمرکز نیز به سرنوشت بایننس دچار نشوند؟

یکی از صرافی‌هایی که کاربران ایرانی زیادی دارد، صرافی کوکوین (Kucoin) است. صرافی کوکوین که محبوبیت زیادی هم در میان کاربران دارد، این روزها تبدیل به جایگزین بایننس برای ایرانیان شده است. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی صرافی کوکوین بپردازیم و ببینیم این صرافی تا چه اندازه برای کاربران ایرانی مناسب است و امنیت دارد. با ما همراه باشید. 

احراز هویت بایننس

معرفی و بررسی کلی صرافی Kucoin

با بررسی کلی صرافی کوکوین، متوجه می‌شویم که این صرافی در کشور جزیره‌ای سیشل (Seychelles) واقع شده است؛ همان محل رویایی برای فعالان حوزه کریپتو که به خاطر نداشتن قانون‌گذاری های شفاف، این روزها تبدیل به اولین انتخاب شرکت‌های کریپتویی شده که نمی‌خواهند با قانون‌گذاران سر و کله بزنند. البته، در سایت کوکوین به طور مشخص به این مسئله اشاره نشده که دفتر مرکزی کوکوین در سیشل قرار دارد؛ بلکه در قسمت‌هایی مانند Terms of Use، گفته شده که این صرافی از قوانین سیشل پیروی می‌کند. وقتی در گوگل جستجو می‌کنیم «صرافی کوکوین کجا واقع شده است؟» با نتایجی مانند هنگ کنگ و سنگاپور مواجه می‌شویم. البته در صفحه لینکدین صرافی کوکوین گفته شده که این صرافی در بزرگترین جزیره سیشل به نام Mahé واقع شده است.

دفتر مرکزی صرافی کوکوین در سیشل

تا به اینجای کار با عدم شفافیت درباره دفتر مرکزی Kucoin مواجه هستیم. 

موسسان و گردانندگان صرافی کوکوین چه کسانی هستند؟

در وبسایت صرافی کوکوین، از موسسان یا افرادی که الان در کوکوین مشغول فعالیت هستند نام برده برده نشده است. در قسمت About Us این صرافی، از دو «گیک تکنولوژی» که از هشت و دوازده سالگی کدزنی را آغاز کرده‌اند، به عنوان موسسان کوکوین نام برده شده است. این دو نفر، Michael و Eric نام دارند. اطلاعات خاص دیگری درباره آنها در سایت وجود ندارد. 

دوباره سراغ لینکدین Kucoin می‌رویم. در اینجا نام فردی به نام Johnny LYU به عنوان مدیرعامل صرافی دیده می‌شود. او به مدت چهار سال در سمت‌های شغلی مختلف در کوکوین فعالیت کرده و حالا حدود یک سال و نیم است که سمت CEO این صرافی را دارد. او پیش از شروع به کار در صرافی کوکوین، در شرکت‌هایی مانند MultiVac (فعال در حوزه بلاکچین)، Imoolo Jwelery (فروش کالا و جواهرات لوکس) و Hongkong Milano (فروش عمده کالا) فعالیت کرده است. 

Johnny LYU مدیرعامل صرافی کوکوین

البته از Johnny LYU در هیچ کجای سایت صرافی کوکوین نشانی نیست. 

تا به اینجای کار، با عدم شفافیت در معرفی سازندگان و گردانندگان صرافی مواجه هستیم. 

صرافی کوکوین چه امکاناتی ارائه می دهد؟

در ادامه، به طور مختصر امکانات و ویژگی‌های صرافی کوکوین را بررسی می‌کنیم. امکانات این صرافی به این ترتیب است:

  • خرید کریپتو با ارزهای فیات
  • ترید P2P
  • ترید اسپات 
  • ترید فیوچرز
  • ترید توکن‌های لوریج شده 
  • ربات ترید
  • خدمات لندینگ (وام‌دهی)
  • خدمات استیکینگ (در دامینی جداگانه به نام pool-x.io)
  • ارائه سود در ازای هولد کردن کوین این صرافی یعنی KCS
  • ارائه سود و تخفیف در کارمزد معاملات در ازای استفاده از کد ریفرال 
  • خدمات لاتاری 
  • بازار NFT
  • اعلام لیست شدن پروژه‌ها در کوکوین
  • برگزاری کمپین‌های بازاریابی

قوانین صرافی Kucoin

برای بررسی قوانین صرافی کوکوین، باید صفحه های Terms of Use و Privacy Policy این صرافی را بررسی کنیم. در این صفحات، به طور مستقیم به موضوع ارائه خدمات به کاربران ایرانی و دیگر کشورهای تحت تحریم اشاره نشده. اما مواردی گفته شده که کاربران این کشورها باید به شدت آنها را جدی بگیرند. برای مثال، در یکی از بندهای Terms of Use گفته شده که «ممکن است کوکوین سرویس‌های خود را در بعضی مناطق (مناطق ممنوعه) از دسترس خارج کند.»

کوکوین خدمات خود برای کاربران مناطق ممنوعه متوقف می‌کند

همگی خوب می‌دانیم که ایران یکی از همین مناطق ممنوعه است.

در بند دیگری از این قوانین گفته شده که کاربران کوکوین نباید از اسامی و هویت جعلی استفاده کنند و نباید ساکن هیچ کدام از مناطق و قلمروهای ممنوعه باشند. 

کاربران کوکوین نباید ساکن مناطق ممنوعه باشند

در بند بعدی گفته شده که کوکوین برای جلوگیری از پولشویی، اقداماتی برای احراز هویت (KYC) انجام می‌دهد تا از هویت کاربران خود آگاه باشد. در همین راستا، کوکوین می‌تواند از کاربران خود درخواست KYC کند و یا از روش‌های دیگر برای شناسایی هویت شما استفاده کند. شما به عنوان کاربر کوکوین موظف هستید اطلاعاتی شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، کارت شناسایی و… به کوکوین ارائه دهید. در طول فرآیند احراز هویت، کوکوین هیچ مسئولیتی در قبال عدم دسترسی شما به این پلتفرم ندارد. 

درخواست احراز هویت کوکوین از کاربران

در ادامه گفته شده که Kucoin در راستای قوانین KYC و CFT (قوانین مبارزه با تامین مالی ترورسیم) می‌تواند به طور مداوم اکانت‌های این صرافی را رصد کند. اگر کوکوین متوجه الگوهای غیرعادی در تراکنش‌های یک اکانت شود، این حق را دارد که آن اکانت را فریز کند. کوکوین هیچ مسئولیتی در قبال عدم دسترسی شما به پلتفرم به خاطر این اقدام ندارد. 

کوکوین می‌تواند اکانتهای مشکوک را فریز کند

در ادامه قوانین سختگیرانه کوکوین گفته شده که اگر کوکوین بفهمد شما در حال فعالیت از بعضی «مناطق خاص» هستید، این حق را دارد که در هر زمانی، روی مقادیر ترید شما محدودیت اعمال کند؛ مثلا، تعداد سفارش‌های شما را محدود کند. 

کوکوین می‌تواند مقادیر ترید کاربران مناطق خاص را محدود کند

در ادامه گفته شده در صورت تخطی از قوانین کوکوین یا هر قانون دیگری، Kucoin این اختیار را دارد که بدون هیچ‌گونه بدهی به شما، با یا بدون اخطار قبلی، دسترسی شما به بخشی یا تمام سرویس‌های پلتفرم را به حالت تعلیق دربیاورد یا گزارش تراکنش مشکوک را برای مراجع قضایی ارسال کند. کوکوین همچنین می‌تواند بلافاصله و بدون اخطار قبلی به شما، اکانت شما در این صرافی و تمام اطلاعات مربوط به شما را غیرفعال یا پاک کند. در صورت بسته شدن اکانت شما، تمام مبالغی که به کوکوین بدهکار هستید، بلافاصله قابل پرداخت خواهند بود و کوکوین تمام سفارش‌های باز شما را خواهد بست. کوکوین در صورت امکان، دارایی‌های حسابتان را طی ۹۰ روز به شما بازخواهد گرداند. اما در صورتی که بفهمد شما کلاهبرداری کرده یا دیگر اعمال خلاف قانون انجام داده‌اید، دارایی به شما بازگردانده نخواهد شد و کوکوین مسئولیتی در قبال این مسئله نخواهد داشت. 

کوکوین می‌تواند بدون اخطار قبلی اکانت کاربران را پاک کند

کوکوین این حق را دارد که در هر زمانی، با یا بدون اطلاع قبلی به کاربران ساکن مناطق خاص، تمام یا بخشی از سرویس‌های خود به این کاربران را قطع یا محدود کند. 

کوکوین می‌تواند با یا بدون اطلاع قبلی سرویس به کاربران مناطق خاص را قطع یا محدود کند

کوکوین می‌تواند اطلاعات شخصی که باعث شناسایی کاربران می‌شود را به روش‌های مختلف جمع آوری کند. کوکوین می‌تواند این اطلاعات را زمانی که کاربر از سایت بازدید می‌کند، در سایت ثبت‌نام می‌کند، سفارشی در صرافی می‌گذارد و یا با استفاده از دیگر منابع مرتبط با این صرافی جمع‌آوری کند. این اطلاعات شامل اسم، آدرس ایمیل، آدرس پستی، شماره تلفن و هر اطلاعاتی که کاربر به هنگام تعامل با سایت ارائه می‌کند هستند. 

کوکوین می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری کند

در ادامه درباره «اطلاعات شخصی» توضیح بیشتری داده شده. اطلاعات شخصی شامل این موارد است: نام، آدرس منزل، اطلاعات تماس، اطلاعات تراکنش‌ها، تنظیمات شخصی‌سازی‌شده کاربر، شماره شناسایی، شماره حساب بانکی. 

کوکوین در راستای (Data Protection Act (DPA یا همان قانون حفاظت از داده‌ها، اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری می‌کند. 

صرافی کوکوین در راستای DPA اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کند

کوکوین می‌تواند بعضی اطلاعات خاص را به طور اتوماتیک به هنگام بازدید شما از سایت جمع‌آوری و ذخیره کند. این اطلاعات شامل این موارد است: آدرس آی‌پی شما، نوع و نسخه مرورگر شما، نوع سیستمی که از آن استفاده می‌کنید، شماره مرجع مرتبط با اطلاعاتی که وارد سیستم کوکوین می‌کنید، اطلاعات لاگین، جریان کلیکی شما در طول استفاده از سایت، شماره کوکی و فعالیت شما روی سایت از جمله صفحه‌هایی که مشاهده کرده‌اید، جستجوهایی که انجام داده‌اید و خدماتی که دریافت کرده‌اید. 

صرافی kucoin اطلاعات کاربران به هنگام بازدید از سایت را جمع‌آوری می‌کند

در صورت درخواست مقامات قضایی (سیشل یا کشورهای خارجی)، آژانس‌های عمومی، وزارتخانه‌ها، هیئت‌های قانونی یا دیگر مقامات برای دریافت اطلاعات شخصی شما، کوکوین اطلاعات شخصی شما را در اختیار این نهادها قرار خواهد داد. کوکوین موظف به همکاری با نهادهای قانونی سیشل و کشورهای خارجی است. 

کوکوین می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار مقالات قضایی قرار دهد

ممکن است کوکوین بخواهد اطلاعات شخصی شما را در اختیار اشخاص/نهادهای ثالث داخل یا خارج سیشل قرار بدهد. این اشخاص یا نهادها می‌توانند از اطلاعات شما برای اهداف مختلف استفاده کنند. به همین منظور، شما موافقت می‌کنید که کوکوین اجازه فاش کردن اطلاعات شخصی شما نزد اشخاص/نهادهای ثالث را دارد. 

کوکوین اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار نهادهای ثالث قرار می‌دهد

شما می‌توانید عدم رضایت خود برای جمع آوری اطلاعات شخصی خود توسط کوکوین را با ارسال ایمیلی به این صرافی اعلام کنید. کوکوین درخواست شما را بررسی می‌کند و پس از آن بنا به درخواست شما، اطلاعات شخصی‌تان را جمع آوری نخواهد کرد. ممکن است بنا به دلایل قانونی کوکوین قادر به انجام این کار نباشد و به این اقدام ادامه دهد. 

کاربران می‌توانند درخواست عدم جمع‌آوری اطلاعات را به کوکوین ارسال کنند.

آیا صرافی Kucoin با کاربران ایرانی مشکل دارد؟

در حال حاضر، ایرانیان زیادی در حال استفاده از کوکوین هستند و ادعا می‌کنند این صرافی با کاربران ایرانی مشکل ندارد. در ادامه به بررسی این ادعا می‌پردازیم.

قبل از هر چیزی، باید بدانید که ایران در لیست OFAC قرار دارد. این لیست حاوی اهداف کنونی تحریم‌های آمریکا است. تمام اشخاص، بانک‌ها، سرویس‌های مالی و… که در حوزه استحفاظی آمریکا یا تحت نظارت این حوزه کار می‌کنند، ملزم به پیروی از این لیست هستند؛ یعنی حق ارائه خدمات به اشخاص و کشورهایی که در این لیست هستند را ندارند. از آنجایی که صرافی کوکوین به طور مشخص در قوانین خود گفته که ملزم به همکاری با نهادهای قانون گذار داخل و خارج سیشل است، یعنی در صورت نیاز، با قانون‌گذاران آمریکایی نیز همکاری خواهد کرد. همانطور که در قوانین این صرافی مشاهده کردید، کوکوین اطلاعات شخصی شما را ذخیره می‌کند و در صورت نیاز آنها را در اختیار نهادهای قانون‌گذار قرار می‌دهد. یعنی اگر شما به عنوان یک ایرانی در کوکوین فعالیت می‌کنید، این صرافی می‌تواند بدون اطلاع قبلی اکانت شما را ببندد و از آنجایی که شما از قوانین این پلتفرم تخطی کرده‌اید، این اختیار را دارد که دارایی‌هایتان را به شما بازنگرداند. در نتیجه، کاربران ایرانی به طور قانونی نمی‌توانند از صرافی کوکوین استفاده کنند. 

صرافی کوکوین درباره فعالیت کاربران ایرانی چه می‌گوید؟

برای شفاف‌سازی بیشتر، من با پشتیبانی صرافی کوکوین مکاتبه کردم و درباره رویکرد آنها نسبت به کاربران ایرانی سوال کردم. پشتیبانی کوکوین اینطور جواب داد:

از آنجایی که بعضی دولت‌ها شهروندان خود را از فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال منع می‌کنند، ما باید به قوانین آنها پایبند باشیم و با انجام KYC، از ارائه خدمات به شهروندان این کشورها خودداری کنیم.

توضیح پشتیبانی صرافی kucoin درباره فعالیت کاربران ایرانی

دوباره اشاره می‌کنیم که کوکوین در قوانین خود گفته که ملزم به همکاری با قانون‌گذارن داخل و خارج سیشل است. 

پس به چند دلیل، کاربران ایرانی نمی‌توانند در صرافی Kucoin فعالیت کنند:

  • ایران در لیست OFAC قرار دارد
  • در صورت تصویب شدن طرح صیانت، استفاده از صرافی‌های خارجی غیرقانونی خواهد بود
  • صرافی کوکوین هنوز مانند صرافی بایننس قانون‌گذاری نشده و این اتفاق می‌تواند به زودی بیفتد

کانالهای تلگرامی مرتبط با صرافی کوکوین

با جستجو در تلگرام با کانال‌های متعددی برای آموزش کار با صرافی کوکوین مواجه می‌شویم. این کانال‌ها آموزش‌های متعددی از ساخت اکانت تا استفاده از قسمت‌های مختلف کوکوین را ارائه می‌دهند. تا به اینجای کار مشکلی وجود ندارد؛ مشکل از جایی شروع می‌شود که در انتهای تمامی پستهای این کانال‌ها، یک کد ریفرال وجود دارد. 

کانالهای تلگرامی مرتبط با صرافی کوکوین

افراد گرداننده این کانال‌ها تنها به فکر سود خودشان هستند؛ اگر آموزش کار با این صرافی را ارائه می‌دهند، به این خاطر است که کاربران با استفاده از کد ریفرال آنها در کوکوین ثبت نام کنند. در نتیجه، فکر نکنید وجود این کانال‌ها با نیت خیرخواهی است!

سقف برداشت بدون احراز هویت در کوکوین چقدر است؟

فعالیت بدون احراز هویت در صرافی کوکوین ممکن است، اما ما به هیچ‌عنوان این کار را توصیه نمی‌کنیم. چرا که ممکن است ریسک از دست دادن دارایی را به همراه داشته باشید. با این وجود، اگر اصرار به فعالیت در این صرافی دارید، سطح برداشت و سطح ترید روزانه در کوکوین طبق عکس زیر است:

سطح برداشت و سطح ترید روزانه در صرافی کوکوین

منبع این عکس، صفحه پشتیبانی صرافی کوکوین است.

جایگزین‌های صرافی Kucoin

در حال حاضر، هیچکدام از صرافی‌های متمرکز خارجی اجازه ارائه خدمات به کاربران ایرانی ندارند. تا قبل از آگوست ۲۰۲۱، کاربران می‌توانستند بدون احراز هویت و با سقف برداشت روزانه ۲ بیت کوین، در صرافی بایننس فعالیت کنند. اما اخیرا احراز هویت در بایننس برای تمام کاربران اجباری شده و کاربران ایرانی امکان استفاده از این صرافی را از دست داده‌اند. ما در مقاله‌ای جداگانه به مسائل صرافی بایننس پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید. 

با در نظر گرفتن این نکته که هیچکدام از صرافی‌های متمرکز خارجی اجازه ندارند به کاربران ایرانی سرویس بدهند، بعضی از آنها یک سری خدمات خود را بدون احراز هویت ارائه می‌دهند. البته باید توجه داشته باشید که اگر هر کدام از این صرافی ها متوجه شوند شما ایرانی هستید (از طریق آی‌پی شما و… ) دارایی شما را بلوکه خواهند کرد. ما در مقاله‌ای به بررسی صرافی‌هایی که میتوان بدون احراز هویت از آنها استفاده کرد پرداخته‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید. 

با در نظر گرفتن تمام این مسائل، یک نکته مهم را باید همیشه به یاد داشته باشید: از صرافی رمزارز به عنوان کیف پول استفاده نکنید. از صرافی‌ها برای استفاده از خدمات آنها مانند خرید و فروش استفاده کنید و به آنها به چشم کیف پول نگاه نکنید. اگر می‌خواهید از صرافی‌هایی که بدون احراز هویت خدمات ارائه می‌دهند استفاده کنید، پس از استفاده از خدمات صرافی، دارایی خود را به کیف پول شخصی‌تان منتقل کنید و ریسک از دست دادن دارایی خود را به حداقل برسانید. 

جهت مشاهده قیمت بیت کوین، قیمت دوج کوین، قیمت اتریوم و همچنین قیمت ارز دیجیتال روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

جمع‌بندی 

ما در این مقاله به نقد و بررسی صرافی کوکوین برای استفاده کاربران ایرانی پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید، صرافی Kucoin در حال حاضر اشاره مستقیمی به ممنوعیت فعالیت کاربران ایرانی در این صرافی نکرده است، اما با تاکید زیادی می‌گوید که در صورت لزوم، با قانون‌گذاران تمام کشورها همکاری می‌کند، اطلاعات کاربران را در اختیار آنها  قرار می‌دهد و حساب کاربران خطاکار را مسدود می‌کند. در نتیجه، اگر با وجود این مسائل می‌خواهید با این صرافی کار کنید، از آی‌پی ثابت استفاده کنید و دارایی خود را در صرافی نگهداری نکنید. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه