ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان، نوسانات قیمتی بسیار بالایی را ثبت کرده است. این رمز ارز از سال ۲۰۰۹ وارد دنیای مالی شده و تا به امروز اتفاق‌های مثبت و منفی بسیاری پیرامون آن رقم خورده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حدودا از دی ماه سال ۱۳۹۹ تا به امروز شاهد قطعی گسترده برق در کشورمان ایران هستیم. اما با ورود به فصل گرم سال قطعی برق نیز افزایش داشته است. برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران دلیل قطعی برق را استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال عنوان می‌کنند. مصرف برق در بخش استخراج رمز ارزها در ایران چقدر است؟ آیا واقعا دلیل قطع برق، ماینینگ بیت کوین است؟

ماینرهای بیت کوین متهم اصلی خاموشی‌ها؟

آیا دلیل اصلی قطعی برق در کشور، استخراج بیت کوین است؟

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، بنا بر اعلام میهن بلاکچین قیمت بیت کوین از آبان‌ ماه سال قبل روند صعودی خود را آغاز کرد و این روند تا فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه داشت. در این شش ماه، قیمت بیت کوین بیش از ۳۵۰ درصد رشد کرد. همین رشد شدید قیمت باعث شد تا فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری شده در ایران بیش از پیش به استخراج بیت کوین و کسب درآمد از این حوزه روی آورند. استخراج بیت کوین توسط دستگاه‌هایی انجام می‌شود که برق زیادی مصرف می‌کنند. افزایش فعالیت ماینرهای ایرانی با قطعی گسترده برق در کشور همزمان بود و به همین دلیل، <<استخراج بیت کوین>> به گفتمان عمومی مردم ایران وارد شد و بسیاری عامل اصلی قطع برق در کشور را به فعالیت ماینرها در کشورمان نسبت دادند. میهن بلاکچین در تحقیقی با استناد به اعداد و ارقام استخراج بیت کوین در کل دنیا و سهم ایران از این حوزه، به واکاوی این موضوع پرداخته است. 

استخراج بیت کوین چقدر برق مصرف می‌کند؟

آیا دلیل اصلی قطعی برق در کشور، استخراج بیت کوین است؟

مصرف انرژی سالانه استخراج بیت کوین در کل دنیا معادل ۳۶۹ گیگاوات ساعت تخمین زده می‌شود. دانشگاه کمبریج در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرد، سهم ایران از استخراج بیت کوین در جهان را ۴.۶ درصد اعلام کرده است. از این منظر کشورمان پس از چین، امریکا، قزاقستان و مالزی، پنجمین کشور بزرگ در ماینینگ بیت کوین است. با توجه به سهم ۴.۶ درصدی ایران از استخراج بیت کوین در جهان، ماینینگ بیت کوین در ایران معادل ۱۷ گیگاوات ساعت برق مصرف می‌کند. طبق گزارش شرکت برق کشور، در ایران روزانه ۱۱۵۷ گیگاوات ساعت برق مصرف می‌شود. در نتیجه، استخراج بیت کوین تنها ۱.۵ درصد از برق کشور را به خود اختصاص داده است. 

گزارش شرکت مدیریت برق از مصرف استخراج بیت کوین

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، مصرف ماینرهای مجاز ایرانی را ۶۰۰ مگاوات ساعت و مصرف ماینرهای غیرمجاز را ۲۵۰ مگاوات و مصرف برق فارم رفسنجان را ۲۰۰ مگاوات ساعت گزارش داده است. در نتیجه، طبق گزارش رسمی شرکت مدیریت برق کشور، کل برق مصرفی بخش استخراج بیت کوین در ایران معادل ۱ گیگاوات ساعت است. میهن بلاکچین نیز طبق اطلاعات بدست آمده از گزارش دانشگاه کمبریج، عدد ۱.۷ گیگاوات ساعت را محاسبه کرده است. به هر حال، مصرف روزانه برق در بخش استخراج بیت کوین در ایران، معادل ۱ تا ۲ درصد از کل برق روزانه مصرفی در ایران است. پس به نظر می‌رسد، بخش ماینینگ رمز ارزها در ایران، بخش کمی از مصرف روزانه برق در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. اما دلیل این سیاه‌نمایی‌ها چیست؟ چگونه بخشی که نهایتا ۲ درصد از کل برق توزیع شده در شبکه را مصرف می‌کند به عنوان متهم ردیف اول قطعی گسترده برق در کشور معرفی می‌شود؟

ارزآوری بخش ماینینگ بیت کوین

البته بخشی از فعالیت ماینرهای ایرانی مربوط به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران بوده و نمی‌توان درآمد این افراد را جزو ارز آوری استخراج بیت کوین برای ایران در نظر گرفت. با این حال با توجه به نرخ استخراج بیت کوین در ایران و با توجه به قیمت ارز دیجیتال بیت کوین، ارز آوری این بخش سالانه حدودا ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. این عدد باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران، می‌توان کمکی برای اقتصاد ایران باشد.

سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها

ماینینگ و استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها تنها یکی از راه‌های کسب درآمد از بازار ارزهای رمزنگاری شده است. بسیاری از ایرانیان با خرید و فروش و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به دنبال کسب درآمد از این حوزه هستند. در یک سال اخیر قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و ... رشد بسیار زیادی داشته است. لذا ایرانیان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نیم نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند. به این نکته توجه کنید که از زمان خلق اولین رمز ارز جهان تا به امروز تنها ۱۲ سال می‌گذرد. در نتیجه این بازار عمر بسیار کوتاهی دارد و نوسانات قیمت ارز دیجیتال در آن بسیار بالاست. اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اید و یا به تازگی اسم بیت کوین را شنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از سرمایه‌گذاری، اطلاعات و دانش فنی خود را از این حوزه بالا ببرید.

آینده قیمت بیت کوین چگونه خواهد بود؟

بنا به گزارش برنا نیوز، بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان، نوسانات قیمتی بسیار بالایی را ثبت کرده است. این رمز ارز از سال ۲۰۰۹ وارد دنیای مالی شده و تا به امروز اتفاق‌های مثبت و منفی بسیاری پیرامون آن رقم خورده است. این رمز ارز بارها تا مرز نابودی پیش رفته، از ممنوعیت آن در کشور چین گرفته تا بزرگترین هک تاریخ بیت کوین؛ در سال ۲۰۱۴ از یک صرافی که بیش از ۷۵ درصد معاملات بیت کوین در آن انجام می‌شد، حدود ۸۵۰۰۰۰ واحد بیت کوین به سرقت رفت. اما بیت کوین از تمام این اتفاق‌ها سربلند بیرون آمده و امروز به جایگاهی رسیده که اقتصاددانان مطرح جهان از آینده‌دار بودن این رمز ارز صحبت می‌کنند و آن را پدیده‌ای انکار ناپذیر در قرن فعلی می‌دانند. در تاریخ معاملاتی بیت کوین از این دست وقایع بسیار اتفاق افتاده که مطالعه تاریخچه قیمت بیت کوین باعث می‌شود تا شناخت بهتر و دقیق‌تری از رفتار سرمایه‌گذاران و تریدرهای این رمز ارز محبوب داشته باشیم و بتوانیم سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری را تجربه کنیم.

شاخص سلطه یا دامیننس بیت کوین

شاخص سلطه یا دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance Index) شاخصی است که نشان می‌دهد از مجموع کل سرمایه وارد شده به بازار رمز ارزها، چند درصد صرف خرید بیت کوین شده است. در انتهای روند نزولی سال ۲۰۱۸ این شاخص به عدد ۳۵ درصد رسیده که پس از آن قیمت بیت کوین روند صعودی خود را آغاز کرده است. در ریزش قیمت بیت کوین تا محدوده ۲۸۰۰۰ دلار این شاخص به عدد ۳۹ درصد رسید و در حال حاضر ۴۶ درصد است.

آیا دلیل اصلی قطعی برق در کشور، استخراج بیت کوین است؟

منبع : mihanblockchain.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه