ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

پروتکل دیفای Orion و توکن ORN$ چیست؟

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷ ق.ظ

پروتکل دیفای ‌Orion

پیش از بررسی پروتکل دیفای Orion باید بدانیم بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد گسترده‌ای داشته به طوری که اکنون هزاران دارایی رمزارز مختلف و صدها پلتفرم معاملاتی در بازار وجود دارند. کاربرانی که تلاش می‌کنند به طور موثر در بازار مشارکت داشته باشند، هنگام انتخاب پلتفرمی که می‌خواهند در آن معامله کنند، باید متغیرهای بسیاری از جمله کارمزد معاملات، نقدینگی و دارایی‌های موجود را در نظر بگیرند.

وقتی شخص شروع به جستجو در صرافی‌های غیرمتمرکز می‌کند، این پیچیدگی‌ها افزایش می‌یابد، که غالباً دارای تحولات و مفاهیم منحصر به فردی است که کاربر قبل از اینکه بتواند از پلتفرم به طور کامل استفاده کند، باید به آنها عادت کند.

پروتکل دیفای Orion

پروتکل دیفای Orion

پروتکل دیفای Orion یک تجمیع‌کننده نقدینگی منحصربه‌فرد است که صرافی‌های بزرگ را در یک پلتفرم ساده به هم متصل می‌کند. Orion متوجه مشکلاتی که معامله‌گران در اجرای معاملات سودآور از صرافی‌های محبوب خود دارند شده است. در حالی که صرافی‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما نقدینگی در این صرافی‌ها همچنان یک مسئله‌ مهم است. زیرا همه وقت ندارند که تحقیق کنند که کدام صرافی بهترین بازده را دارد. از این رو Orion می‌خواهد نه با رقابت با صرافی‌ها، بلکه با تجمیع لیست سفارشات آن‌ها در یک پایانه تبادلاتی ساده، مسیر خود را جدا کند.

پروتکل Orion پروژه‌ای با اهداف بزرگ است که به‌دنبال مهار نقدینگی کل بازار ارزهای دیجیتال و ارائه دسترسی به آن از طریق یک پلتفرم غیرمتمرکز است. این پروژه می‌گوید که تکنولوژی آن می‌تواند ایرادهای اصلی دیفای (DeFi) را که کمبود نقدینگی، جفت‌های معاملاتی و ویژگی‌های مورد تقاضای معامله‌گران است، حل کند.

بر خلاف تجمیع‌کنندگان نقدینگی غیرمتمرکز موجود، این پروتکل نقدینگی را از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال نیز تامین می‌کند. کاربران با استفاده از پایانه Orion که برای تأمین نقدینگی حتی از صرافی‌های متمرکز نیز استفاده می‌کند، همواره کنترل بودجه خود را در دست دارند.

گذشته

پروتکل Orion در سال ۲۰۱۸ توسط الکسی کولوسکوف (Alexey Koloskov) و کال علی (Kal Ali) تأسیس شد. این پروژه توسط کولوسکف که تجربه زیادی در راه‌حل‌های تجارت غیرمتمرکز دارد و به عنوان معمار ارشد پلتفرم معاملاتی Waves.exchange فعالیت داشته است، رهبری می‌شود. 

برطبق نظر او، صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز هر دو مشکلات خاص خود را دارند. صرافی‌های متمرکز در برابر هک‌ها آسیب‌پذیر هستند، در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز هنوز به‌طور کامل توسعه نیافته‌اند.

از این رو، به گفته یانوش علی مدیر خدمات مشتریان پروتکل Orion، پروژه آن‌ها دقیقاً همان چیزی است که صنعت ارز دیجیتال امروزه به آن نیاز دارد. زیرا یک پلتفرم واقعاً غیرمتمرکز است که خواسته‌های مشاغل و مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کند.

پروتکل Orion در یک عرضه کوین دینامیک (DYCO) در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۵ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. مدل فروش توکن‌‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که در صورت عدم موفقیت پروژه در رسیدن به نقاط عطف اصلی، خریداران می‌توانستند توکن‌‌های خریداری شده خود را پس بدهند.

پروتکل Orion چیست؟

پروتکل Orion یک پروژه مالی غیرمتمرکز و متن باز است که عمدتا برای تجمیع نقدینگی از ارائه‌دهندگان بزرگ نقدینگی مختلف – صرافی‌ها – ایجاد شده است. در درجه اول، Orion به کاربران کمک می‌کند تا بهترین بازده را از وجوه خود بدست آورند و در عین حال خطرات ناشی از مراجعه به چندین صرافی (متمرکز و غیرمتمرکز) را کاهش دهند.

عملکرد Orion به این شکل است که نقدینگی ارائه‌شده از طریق صرافی‌های متعدد در بازار ارز دیجیتال را در یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) واحد و جهانی تجمیع می‌کند. این API چندین لیست سفارش از صرافی‌ها را با هم ترکیب می‌کند تا تماس‌های تجاری را برای کاربران آسان‌تر کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که کاربر یک سفارش می‌دهد و یک فراخوانی از طریق API برقرار می شود، Orion خود تقسیم شده و این عمل را همزمان به چندین صرافی هدایت می‌کند. این امر منجر به این می‌شود که آن‌ها بتوانند قیمت خرید و فروش مناسب را پیدا کنند که در نهایت به معنی بهترین قیمت برای کاربران است.

با Orion، معامله‌گران مجبور نیستند خود را درگیر API های صرافی‌های مختلف، قالب‌های داده، حالت‌ها و انواع سفارشات کنند. آن‌ها فقط بر اجرای معاملات یا مدیریت دارایی‌های خود تمرکز ‌می‌کنند.

علاوه بر این، Orion به‌دنبال رفع خطر دیگری از صرافی‌های متمرکز است – هک شدن. گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند که صرافی‌های متمرکز (و حتی غیر متمرکز) تا چه اندازه آسیب پذیر هستند. کاربران چاره‌ای ندارند جز اینکه ارزهای دیجیتال خود را برای معامله در آن‌جا نگهداری کنند، که این امر ناگزیر آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. راه‌حل‌های غیر تصدی‌گرایانه Orion سعی دارند این مسئله را حل کنند و اجازه دهند کاربران هر وقت و هر طور که خواستند، آزادانه و بدون این که کلید خصوصی خود را فاش کنند، دارایی‌های خود را در این پلتفرم مدیریت کنند.

با کیف پول چند ارزی Orion‌، از آنجا که می‌توان آن‌ها را در یک API یافت، راحت‌تر می‌توان عملکرد کلی پورتفولیوها را پیگیری کرد. با این شیوه دردسر استفاده و نگهداری چندین کیف پول برای معامله در صرافی‌های متعدد برطرف می‌شود.

از آنجا که Orion متن باز است، توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند به پروتکل بپیوندند و برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن بسازند.

محصولات Orion

Orion مجموعه کاملی از محصولات و اکوسیستم را برای معامله‌گران در ارائه می‌دهد و قصد دارد با این کار یک فروشگاه واحد باشد. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

پایانه معاملاتی Orion

پایانه Orion برجسته‌ترین محصول پروتکل دیفای Orion است. این پایانه به‌عنوان یک راه‌حل یک مرحله‌ای برای دسترسی به نقدینگی کل بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است. این امر از طریق یک پروتکل تجمیع نقدینگی محقق می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد از بهترین نرخ‌های موجود، خواه از صرافی‌های غیرمتمرکز یا متمرکز تأمین شده‌ باشد، بهره‌مند شوند – این امر همچنین فرصتی برای آربیتراژ فراهم می‌کند، که حتی اگر کاربری که این کار را انجام ‌می‌دهد در پلتفرمی که آربیتراژ می‌کند حساب کاربری نداشته باشد، ممکن است.

پایانه معاملاتی پلتفرم Orion به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد معاملات را در API جهانی خود به راحتی انجام دهند. تنها با یک تماس، کاربران می‌توانند سفارش معامله خود را انجام دهند که به‌طور خودکار پس از جستجو برای بهترین قیمت در صرافی‌های مختلف انجام می‌شود.

طراحی غیر تصدی‌گرایانه پایانه Orion به این معنی است که کاربران می‌توانند بدون ارائه کلیدهای خصوصی خود تجارت کنند. برای اطمینان از امنیت پلتفرم، نرم‌افزار پایانه Orion در حال بازرسی امنیتی کامل توسط CertiK، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های امنیتی بلاک چین است.

اگر کاربران می‌خواهند در ابتکارات نوظهور بلاک چین سرمایه‌گذاری کنند یا علاقه‌مند به خرید توکن های جدید هستند، می‌توانند چنین معامله‌هایی را با پایانه معاملاتی Orion انجام دهند.

برنامه مدیریت پورتفولیو

Orion به جای این‌که مجبور شود حساب‌های مختلف از صرافی‌های متعدد را یکی یکی بررسی کند، با جمع‌آوری تمام اطلاعات مربوطه در یک ابزار واحد برای کاربر، روند کار را ساده می‌کند.

برنامه مدیریت پورتفولیو Orion به کاربران این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های خود را در صرافی‌ها، کنترل و ضبط کنند، هشدارهایی را برای فرصت‌های آربیتراژ تنظیم کنند و فرایندهای مدیریت دارایی را مکانیزه کنند.

در همه این فرایندها نیازی نیست که کاربر حق حضانت سرمایه خود را واگذار ‌کند یا کلید خصوصی خود را برای شخصی ثالث فاش کند. این برنامه، ویژگی مدیریت پورتفولیو غیر تصدی‌گرایانه را ارائه می‌دهد.

اپ استور

Orion دارای بازار برنامه‌های غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند برای خرید نرم‌افزارهای مبتنی بر Orion به آنها دسترسی داشته باشند. بسیاری از این نرم‌افزارها توس برنامه‌نویسان ثالث بر پروتکل پایه ساخته شده اند. برخی از برنامه‌هایی که کاربران می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند:

  • برنامه‌های آربیتراژ؛
  • ربات معاملات الگوریتمی؛ 
  • سیستم‌های ادغام پرداخت.

تجارت سازمانی

در حالی که قابلیت همکاری برای برخی از تجمیع کنندگان نگران‌کننده است، Orion برای حل این مساله سیستمی ایجاد کرده است. Orion پسوند خاص خود را دارد که شرکت‌ها و معامله‌گران می‌توانند در نرم‌افزار خود تعبیه کنند تا دسترسی به API فراهم شود.

راه‌حل‌های سازمانی

پروتکل دیفای Orion نه تنها فرصت‌های B2C (سازمان به مشتری) را هدف قرار داده است، بلکه در حال کار بر روی راه‌حل‌های B2B (سازمان به سازمان) است. به همین منظور، این تیم پلاگین تقویت نقدینگی را طراحی کرده است که برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال طراحی شده است تا با دستیابی به نقدینگی بازار گسترده ارزهای دیجیتال، تجربه تجارت را برای مشتریان خود بهبود بخشند.

پروتکل Orion همچنین یک Enterprise Trade Widget را توسعه داده است که دسترسی به توکن های کاربردی مورد نیاز برای استفاده از محصولات مختلف غیرمتمرکز را برای شرکت‌های غیر رمزارز آسان می‌کند. این پروژه‌ها خود می‌توانند از Widget استفاده کنند تا پردازش سریع‌تر و مقرون به صرفه‌ای برای محصولاتشان ارائه دهند.

سومین راه‌حل سازمانی که توسط پروتکل Orion ایجاد شده، Orion DEX Kit است که با استفاده از آن مشتریان می‌توانند یک صرافی غیرمتمرکز را در یکی از پلتفرم‌های بلاک چین متعدد راه‌اندازی کنند.

افزونه افزایش نقدینگی برای صرافی‌ها

Orion افزونه مخصوص به‌خود را دارد که صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌توانند در پلتفرم‌های خود قرار دهند تا به نقدینگی کل Orion کمک کنند. این امر همچنین کمک می‌کند تا بازارسازان با پرداخت هزینه‌های معقول به صرافی‌ها بیایند.

استخر نقدینگی مشترک Orion – کارگزاران ارائه‌دهندگان نقدینگی هستند که در مبادلات مبالغی را نگه‌ می‌دارند در حالی که از طرف کاربران نیز سفارشات را اجرا می‌کنند. آن‌ها حداقل مبلغ توکن ORN را برای پیوستن به مجموعه نقدینگی در نظر می‌گیرند. هرچه ORN آن‌ها بیشتر باشد، از اجرای دستورات هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

پلتفرم نشر صرافی غیر متمرکز

این پلتفرمی است که کاربران می‌توانند با دسترسی به نقدینگی Orion، صرافی‌های غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی کنند. این فقط یک روش ساده برای باز کردن صرافی‌های جدید نیست، بلکه نقدینگی فوری را نیز فراهم می‌کند.

توکن Orion یا ORN$

پروتکل دیفای Orion حول توکن ORN می‌چرخد، بنابراین منطقی است که با توضیح نقش ORN در اکوسیستم شروع کنیم. هنگام استفاده از پایانه Orion کاربران در صورت پرداخت با ORN از تخفیف‌هایی در هزینه‌های خود برخوردار می‌شوند.

علاوه بر این، این توکن تجمیع‌کننده نقدینگی مورد استفاده راه‌حل‌های سازمانی Orion است. همچنین کارگزارانی که در کارگزاری غیرمتمرکز پروتکل Orion شرکت می‌کنند باید برای انتخاب شدن برای انجام معاملات، توکن هایی را استیک کنند. در همین حال، کاربران کارگزاری غیرمتمرکز می‌توانند با استیکینگ ORN از مزایای کارگزاران بهره‌مند شوند.

همچنین دارندگان توکن ORN از ویژگی‌های ممتاز اضافی در اکوسیستم Orion برخوردار می‌شوند، به‌عنوان مثال می‌توان به تجارت marg1n و انواع سفارشات پیشرفته اشاره کرد.

حداکثر میزان عرضه ORN محدود است و پس از رویداد تولید توکن (TGE) هیچ توکن جدیدی ایجاد نمی‌شود. در عمل، خزانه در گردش ORN با گذشت زمان کاهش می‌یابد – این به این دلیل است که هر توکنی که توسط شرکت کنندگان DYCO بازپرداخت شود، سوزانده می‌شود و هزینه‌های صدور مجوز تولید‌شده توسط پروتکل Orion نیز برای خرید توکن های ORN و سوزاندن آن‌ها استفاده می‌شود.

توکن کاربردی بومی این پروتکل با نام ORN$، یک توکن استاندارد ای آر سی ـ ۲۰ (ERC-20) است. عرضه توکن محدود به ۱۰۰ میلیون عدد محدود شده و خزانه در گردش آن در حدود ۳.۸ میلیون کوین است. Orion ادعا می‌کند که متعهد به تضمین پایداری ORN است و هدف آنها دستیابی به این هدف از چندین طریق است:

  • استفاده از توکن ها
  • استیکینگ غیر تورمی
  • کاهش عرضه
  • مزایایی برای دارندگان
  • فرصت‌های بازپرداخت

موارد استفاده ORN

از ORN می‌توان در سراسر محصولات مختلف Orion استفاده کرد. مثلا:

  • پایانه Orion: کاربران هنگام پرداخت با استفاده از ORN تخفیف کارمزد دریافت می‌کنند و می‌توانند با استیکینگ توکن های ORN هزینه معاملات پایانه و بهره را بدست آورند.
  • کارگزاری غیرمتمرکز: کارگزاران برای انتخاب ‌شدن برای انجام معاملات لازم است ORN را استیک کنند. در حالی که غیر کارگزاران می‌توانند برای رای دادن به کارگزار انتخابی خود ORN استیک کنند.
  • Orion برای سازمان‌ها: کلیه هزینه‌های صدور مجوز برای خرید ORN از بازار استفاده می‌شود و از کل خزانه حذف می‌شود.

استیکینگ غیر تورمی

در حال حاضر Orion یک برنامه پیش خرید چند استیکینگی دارد و به گفته آن‌ها ۳۹٪ APR یلد ارائه می‌دهد. ظاهراً این موضوع آنقدر سودآور است که ۵۰٪ از ORN های در گردش تا به‌حال استیک شده‌اند.

پس از راه‌اندازی Mainnet در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، Orion از یک مدل استیکینگ گواه اثبات کارگزار (DPoB) استفاده می‌کند. این مدل دارای دو بخش است: استیکرهای کارگزار و استیکرهای غیر کارگزار. کارگزاران نرم‌افزار Orion Broker را اجرا می‌کنند که به طور خودکار معاملاتی که به آنجا هدایت شده‌اند را انجام می‌دهد. هرچه ORN بیشتر توسط کارگزار استیک شود، احتمال انتخاب شدن برای اجرای معاملات بیشتر است. کارگزاران همچنین می‌توانند شانس خود را برای انتخاب از طریق استیکرهای غیر کارگزار که ORN را برای رای‌دادن به کارگزار منتخب خود برای انجام معاملات استفاده‌ می‌کنند، افزایش دهند. استیکرهای کارگزار و استیکرهای غیر کارگزار، هر دو پاداش می‌گیرند. استیکرهای کارگزار از هر معامله‌ای که انجام می‌دهند بخشی از هزینه‌ها را دریافت می‌کنند، در حالی که استیکرهای غیر کارگزار یک پاداش متغیر از کارگزاران در ازای رای‌شان دریافت می‌کنند.

مدل DPoB برای استیکینگ ORN غیر تورمی است. تحت مکانیسم‌های موجود که توسط سایر صرافی‌ها استفاده می‌شود، پادایش‌های ماینرها/ استیکرها معمولاً توکن های جدیدی هستند که تولید می‌شوند، این به مرور به دارایی اصلی آسیب می‌رساند. Orion از این مکانیسم موجود فاصله گرفته است زیرا Orion به منظور اعطای پاداش، توکن تولید نمی‌کند. در عوض، استیکرهای DPoB پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که از طریق ۱۳ جریان درآمد Orion حاصل می‌شوند. این امر ضرورت و ارزش توکن ORN را حفظ می‌کند.

کاهش عرضه

Orion به طور فعال ORN را از چرخه عرضه خارج می‌کند (بنابراین ارزش آن را با گذشت زمان افزایش می‌دهد) و این کار را از طرق زیر انجام می‌دهد:

  • استیکینگ: تحت مدل DPoB، استیکرهای کارگزار و غیرکارگزار ORN خود را از خزانه گردش خارج می‌کنند. پاداش‌های تولید شده به استیک آنها افزوده می‌شود، که میزان خزانه در گردش را باز هم کاهش می‌دهد.
  • هزینه‌های صدور مجوز: ۱۰۰٪ هزینه‌های صدور مجوز تولید شده از راه‌حل‌های پروتکل دیفای Orion برای خرید ORN از بازار استفاده می‌شود و از خزانه در گردش حذف خواهد شد.
  • بازپرداخت: توکن های ORN که از طریق عرضه کوین پویا (DYCO) پس داده شوند، از بین می‌روند.

مزایای دارندگان ORN

همان‌طور‌که در بالا مشاهده شد، کاربران پایانه Orion هنگام پرداخت با استفاده از ORN تخفیف کارمزد دریافت می‌کنند. استیکرها نیز مشوق‌های اضافی دریافت می‌کنند.

فرصت‌های بازپرداخت

Orion اولین پروژه‌ای است که DYCO را اجرا کرده است. ۸۰٪ از وجوهی که در حین فروش توکن جمع شده بود، کنار گذاشته شد تا در صورت درخواست خریداران به آن‌ها بازپرداخت شود. هرگونه توکن برگردانده شده، می‌سوزد.

بستر خرید و فروش ORN

ORN را می‌توان با اتریوم (ETH) یا USDT در چندین صرافی مانند KuCoin ،BitMax یا Uniswap v2 خریداری کرد. اگرچه طبق گفته Coingecko، فعالترین تجارت آن در صرافی Bilaxy انجام می‌گیرد می‌شود. Orion همچنین ادعا می‌کند که از طریق یک برنامه پیش‌خرید چند صرافی، توکن های ORN را می‌توان در Bitmax ،KuCin و Biki برای به‌دست‌آوردن جوایز تقریبی ۳۹٪ APR پیش استیک کرد.

نقشه راه Orion: منتظر چه باشیم؟

فروش توکن Orion در ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پایان یافت و همان‌طورکه در بالا ذکر شد ORN در حال حاضر در چندین صرافی لیست شده است. در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، می‌توان انتظار راه‌اندازی شبکه اصلی، کارگزاری غیرمتمرکز و اوراکل قیمت Orion را داشت. از همه مهم‌تر هنگام راه‌اندازی شبکه عمومی، مدل استیکینگ DPoB وجود خواهد داشت.

طبق نقشه راه پروتکل دیفای Orion سال ۲۰۲۱ سال فوق‌العاده شلوغی برای این پروژه خواهد بود. تنها در سه ماهه اول سال، این پروژه به دنبال انتشار Orion Oracle, Orion Enterprise Trade Widget و Orion Collateral Optimization و همچنین راه‌اندازی کامل شبکه اصلی عمومی پایانه Orion (پس از راه‌اندازی فاز اول در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰) است.

در اینجا نگاهی به نقشه راه Orion می‌اندازیم:

نقشه راه پروتکل دیفای Orion

نتیجه

چالش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این است که چگونه می‌توانند از سودآوری معاملات خود اطمینان حاصل کنند. این بدان دلیل است که قیمت‌های روز بازار می‌تواند توسط نهنگ‌های رمزارز و سایر سرمایه‌گذاران بزرگ دستکاری شود، زیرا بر نقدینگی کلی تأثیر دارند.

پروتکل دیفای Orion کارهای زیادی باید انجام دهد، اما اگر پروژه موفق شود، نتایج فوق العاده خواهد بود. پایانه Orion می‌تواند یک محصول مهم برای ارز دیجیتال باشد، اما باید ببینیم که این پلتفرم در شرایط واقعی چه عملکردی دارد. در همین حال، به‌نظر می‌رسد اقتصاد توکنی ORN به دقت مورد بررسی قرار گرفته است، و این توکن را به‌عنوان یک سرمایه جذاب برای سرمایه‌گذاران رمزارز، که نسبت به مسیر طولانی پروتکل Orion مثبت‌اندیش هستند، قرار داده است.

نقدینگی کل Orion وعده می‌دهد تا راه حلی برای این مساله باشد و تاکنون شروع خوبی داشته است. با Orion، هیچ واحد تجاری یا سرمایه‌گذاری خاص نمی‌تواند بر نقدینگی تجمیع‌شده آن تأثیر بگذارد. کاربران اگر می‌خواهند معاملات سودآوری بیشتری انجام دهند می‌توانند این پلتفرم را در نظر بگیرند، یا فقط اگر به دنبال دید بهتری نسبت به عملکرد پورتفولیوها در صرافی‌های مختلف هستند.

 از طریق
coincodex
 منبع
boxmining

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه