ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

کوین مرده

اگر در فرایند جنون‌وار ICO یا عرضه اولیه کوین در سال ۲۰۱۷ شرکت کرده‌اید احتمالا با مقوله کوین های مرده آشنا هستید. در غیر این صورت می‌توانید با خواندن این مقاله تقسیم‌بندی ما را در مورد کوین های مرده و محل آغاز فعالیت آنها بشناسید.

با وجود اینکه ارزهای دیجیتال یک مقوله انقلابی در هر دو زمینه تکنولوژی و بخش امور مالی به حساب می‌آیند اما تمام این ارزها ارزش حقیقی را برای هولدرهای خود به ارمغان نمی‌آورند. در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق آنها به همین صورت هستند.

صنعت رمزارز پر از بقایای کوین هایی است که در اصطلاح آنها را کوین های مرده خطاب می‌کنند و این کوین ها با شور و شوق بسیار زیادی راه اندازی و عرضه شدند اما در نهایت سود بسیار کم و حتی متمایل به صفر برای هر کسی داشتند که در این رویدادها شرکت کرده بودند. این کوین ها معمولا دچار مرگی ناهنجار و اکثرا عمدی می‌شدند زیرا سازندگان آنها سرمایه کاربران را از بستر پروژه بیرون می‌کشیدند و افرادی که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند (که معمولا آنها را بگ هولدر خطاب می‌کنیم) را با این سوال که «چه بلایی بر سر ارزش پرتفولیوی من آمد؟» به حال خود رها می‌کردند.

کوین های مرده را چگونه بشناسیم؟

تعداد این کوین های مرده در طول فضای پر شور و شوق عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۷ که کل صنعت رمزارز را متحول کرد، افزایش قابل توجهی داشت. فرایندهای عرضه اولیه کوین موجب افزایش تعداد کوین های موجود از ۲۹ عدد به ۸۵۰ پروژه شد. در سال ۲۰۱۸، توسعه‌دهندگان بیش از ۱۲۰۰ پروژه رمزارز را راه اندازی کردند و حتی تعداد بیشتری از این پروژه‌ها را به این فضا افزودند. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، تعداد کل ارزهای دیجیتال تقریبا نزدیک به ۸۰۰۰ عدد رسید. در طول این سال نوع جدیدی از کلاهبرداری تحت عنوان rugpulls موجب پدید آمدن نسل نوینی از کوین های مرده شد.

با این حال، باز هم تمام این کوین ها موفق به آغاز فعالیت خود و یا حفظ چرخه فعالیت تازه آغاز شده خود نشدند. در واقع، این احتمال وجود دارد که در حال حاضر نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران کوین های مرده رمزارز را هولد کرده باشند و هنوز هم از آنها نگهداری می‌کنند.

کوین های مرده و ماهیت آنها

ICO چیست

کوین های مرده دارایی‌های دیجیتال از پروژه‌هایی هستند که توسط سرمایه‌گذاران یا فعالان حوزه رمزارز ترک شده‌اند، تحت عنوان کلاهبرداری شناخته شده‌اند، از نقدینگی کمی برخوردار بودند و یا به هر دلیلی بودجه کافی را جذب نکرده‌اند. دلایل بسیار زیادی وجود دارند که یک کوین را مرده بنامیم اما دلایلی که ذکر کردیم از مهمترین دلایلی هستند که موجب می‌شوند تا کوین های متفاوت را کوین های مرده بنامیم.

بر اساس برخی از معیارهای دیگری که در فضای رمزارز موجود هستند، این کوین ها را شِت کوین می‌نامیم و این به معنای کوین هایی است که کاملا ارزش خود را از دست داده‌اند و همچنان در اعماق بخش تاریک فضای رمز ارز و در ناامیدکننده‌ترین بلاک چین ها به پرسه زدن خود ادامه می‌دهند. هیچ امیدی برای زنده شدن دوباره این پروژه‌ها وجود ندارد و اکثر سرمایه‌گذاران و افراد مختلف این کوین های مرده را برای همیشه ترک کرده‌اند و در اصطلاح «بدون ذخایر اکسیژن به رقابت خود برای سفر به ماه ادامه می‌دهند.»

شما معمولا می‌توانید با کلیک کردن بر روی گزینه «نمایش تمامی موجودی‌ها» یا همان Show All Balances در بخش کیف پول بایننس (Binance) خود، و یا با جستجو کردن در آدرس عمومی کیف پولتان این کوین های مرده را بیابید. این هشدار را به یاد داشته باشید که هر یک از کاربران رمزارز که بیش از دو سال سابقه سرمایه‌گذاری را داشته باشد، ممکن است دیدگاه خاصی در مورد کوین هایی داشته باشد که به زودی به سقف ارزشی خود می‌رسند و تحمل چنین نظرهایی از دید بسیاری از افراد دشوار است.

در حال حاضر وب سایت‌هایی مثل Coinspy و Deadcoins در حال فعالیت کردن هستند که پروژه‌های رمزارز شکست خورده‌ای که در این فضای مرده به صورت شناور وجود دارند را ردیابی می‌کنند. انتشار گزارش و اطلاعیه‌های متفاوت در مورد کوین های مرده می‌تواند به نحوی برای شما درآمدزا باشد و امنیت پول شما را حفظ کند یا حتی به شناخت بیشتر شما در مورد این سایت‌ها منجر شود.

راه‌های شناسایی کوین های مرده

تعیین حد ضرر 

در ادامه راه‌هایی را نشان خواهیم داد که به واسطه آنها می‌توانید پروژه‌هایی که توسط بازار رها شده و امیدی به آینده آنها نیست را شناسایی کنید.

پروژه‌های کلاهبرداری که شبیه به پروژه‌های رمزارز عمل می‌کنند

پروژه‌های کلاهبرداری در حقیقت پروژه‌های رمزارز مانندی هستند که به سرمایه‌گذاران، بازپس‌دهی پول با مقادیر بالا را وعده می‌دهند و پس از اینکه این سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به این پروژه‌ها تخصیص دادند به وعده‌های پوچ خود ادامه می‌دهند. متاسفانه اینطور تخمین زده شده است که بیش از ۸۰ درصد کل پروژه‌های ICO در سال ۲۰۱۷ بدون شک در دسته پروژه‌های کلاهبرداری جای دارند.

حجم معاملات با مقدار کم و ناچیز

همه پروژه‌هایی که با حسن نیت فعالیت خود را آغاز می‌کنند با انتظارات سطح بالا و بهترین اهداف و دیدگاه‌ها به مسیر خود ادامه می دهند و معتقد هستند که بین تریدرها یا همان مبادله‌کنندگان ارز دیجیتال محبوبیت خود را کسب می‌کنند. با این حال، برخی از این پروژه‌ها به دلیل محدود بودن لیستینگ یا همان لیست شدن کوین ها در صرافی‌های پیشگام، دچار مشکل پایین بودن حجم معاملات می‌شوند. در فضای ارز دیجیتال اینطور تخمین زده شده است که حداقل تا ۶۰ درصد از کل پروژه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند.

به صورت کلی، حجم پایین معاملات به این معناست که آن دارایی رمزارز یا فاقد سوددهی کافی بوده و یا نتوانسته توجه تریدرها را به خود جلب کند. این دلایل در اکثر مواقع موجب ترک شدن پروژه توسط سرمایه‌گذاران می‌شود. بر اساس آمار، شش کوین از هر ده کوینی که حجم معاملات پایینی دارند دیگر توسط توسعه‌دهندگان خود حمایت نمی‌شوند. پلتفرم‌هایی که کوین های مرده را ردیابی می‌کنند یک ارز دیجیتال را هنگامی مرده و یا ترک شده به حساب می‌آورند که حجم تبادلات کمتر از ۱۰۰۰ دلار در بازه زمانی سه ماهه داشته باشد.

پروژه‌های مسخره

پروژه‌های مسخره یا پروژه‌هایی که شوخی به حساب می‌آیند معمولا برنامه مشخصی ندارند اما همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و گاهی اوقات نیز سود قابل توجهی فراتر از آنچه انتظار داشتند دریافت می‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که برخی از علاقه‌مندان حوزه رمزارز ارزش خاصی را درون این پروژه‌ها مشاهده می‌کنند و به نحوی پول خود را بر روی آنها شرط‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال، توکن بی‌مصرف اتریوم (UET) یا همان Useless Ethereum Token یک فرایند عرضه اولیه توکن (ICO) را برگزار کرد و بیش از ۳۰۰۰۰۰ دلار سرمایه جذب کرد.

در شرایطی که پروژه‌هایی از این قبیل مثل دج کوین (Dogecoin) و میم کوین (MEMEcoin) به فعالیت نسبتا موفق خود ادامه می‌دهند، به ازای هر کوین شوخی یا مسخره‌ای (بی‌برنامه) که راه خود را به وادی موفقیت پیدا می‌کند ۹ پروژه دیگر از این دست با خاک یکسان شده و از میان می‌روند. در لیست فعلی کوین های مرده در فضای کریپتو یا رمزارز ، پروژه‌های مسخره ۳ درصد از آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

کمبود و یا عدم وجود منابع مالی

شکست در روند جذب بودجه و یا نداشتن منابع مالی کافی برای حمایت کردن از توسعه پروژه ممکن است کل پروژه را از بین ببرد. نزدیک به ۳.۶ درصد از کوین های مرده از این قبیل هستند. با توجه به موضوعی که ذکر کردیم لازم است بدانید که شکست خوردن در روند جذب سرمایه و منابع مالی به معنای عدم سودمند بودن و یا قابل اجرا نبودن پروژه نیست. ممکن است دلیل ساده این امر تنها این باشد که پروژه مورد بحث ما به اندازه کافی حاشیه سود مورد نظر برای سرمایه‌گذاران را به صورت برجسته جلوه نداده است تا آنها را به خود جذب کند.

مثال‌های جالب توجهی از کوین های مرده

کلاهبرداری ارز دیجیتال -

بیت کانکت (BitConnect) یا BCC بزرگترین طرح Ponzi یا کلاهبرداری در صنعت رمزارز بود. این پلتفرم طراحی شده بود تا بتوان در بستر آن بیت کوین را با ارز بومی این پلتفرم ترید کرد و یلدهای با ارزش بالا دریافت کرد.

یک ربات وظیفه محاسبه کردن بازده یا یلد را به صورت برنامه‌ریزی شده بر عهده داشت اما با این حال، محاسبات موجب تعجب و تحیر سرمایه‌گذاران شد و در اصطلاح «موجب بالا آمدن ابروی آنها» شد. پیامدها و مشکلات این پلتفرم با فرا رسیدن پایان سال ۲۰۱۷ آغاز شد و این همزمان با نگرانی‌های قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان انگلیس در رابطه با قانونی بودن کل این فرایند بود.

BitConnect به لطف درخشش بیت کوین در سال ۲۰۱۷ و بودجه‌ای که فرایند مارکتینگ یا بازاریابی در اختیار این پلتفرم قرار داده بود موفقیت اولیه خود را کسب کرد. با این حال در سال ۲۰۱۸، قانون‌گذاران در تگزاس این پروژه را یک طرح Ponzi یا کلاهبرداری نامیدند. کمی بعد از این، این پلتفرم از کار افتاد و قیمت BCC به میزان ۹ درصد رکود کرد. در مدت زمان کمی نیز فراخوان این نماد بدنام توسط مشوق پیشگام، Carlos Matos، تحت عنوان زنگ مرگ BitConnect نام گرفت و از آن زمان تا کنون به یکی از ماندگارترین شوخی‌های حوزه رمزارز مبدل شد. همه با هم و با صدای بلند بگویید دوستان: بیت کانِکت!

پروژه بعدی مقوله کوین های مرده مورد بحث ما آئرون (Aeron) یا ARNX نام دارد. آئِیا از اینکه این کوین مرده را خریداری کردید پشیمان نیستید؟ در حقیقت، ARNX یکی از کوین‌های قابل ترید موجود در صرافی بایننس بود. این صرافی بعدها این کوین را از لیست خود حذف کرد و قیمت آن را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

بنیانگذار این پروژه بیش از ۱۰۰۰۰ توکن را برای عرضه مینت کرد اما هیچوقت این توکن ها را در جامعه هدف خود توزیع نکرد. متاسفانه، کسی که این مشکل را در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مطرح کرد بلاک شده است. با این وجود، هسته اصلی این تیم خاطر نشان کرد که کوین های اضافی که در نظر گرفته است را بعدها منتشر می‌کند. در ادامه این ماجرا این تیم در طول یک بازه زمانی هفت روزه این کوین های لاک شده را منتشر کردند و تاثیر منفی بیشتری بر روی قیمت آن گذاشتند.

وگاس کوین (VegasCoin) یا VEGCOIN یکی دیگر از این قبیل کوین های مرده است که مثالی از یک پروژه ترک شده به حساب می‌آید. بر اساس گزارش‌ها، این پروژه توسط کمپانی دیگری خریداری شد که اکنون فعالیت خود را متوقف کرده است. هدف VEGCOIN اکوسیستم شرط‌بندی موجود در فضای ورزشی بود.

دلیل اصلی مرگ پروژه بعدی ما یعنی استوریوم (Storeum) یا STO، کمبودهای بازار بود. در وب سایت این پلتفرم، دفتر سفارسی ثبت شده است که تنها ۱۸ ورودی در آن وجود دارد. عمق نقدینگی این پروژه نیز به شرح صفر کوین اتریوم (ETH) با قیمت ۰.۰۰۰۰۱۲ دلار است. به هر حال باید بگوییم که این پروژه بر خلاف نامی که دارد، ذخایر ارزش بزرگی را عرضه نمی‌کند.

پروژه بعدی صفر بیت کوین (0xBitcoin) یا 0xBTC نام دارد. اولین 0xBTC در سال ۲۰۱۸ استخراج شد و به قیمتی تا حدود ۵ دلار دست یافت. بعدها قیمت این کوین کاهش شدیدی را تجربه کرد و به ۰.۱۰ دلار رسید. در نتیجه، تیم اصلی پروژه آن را ترک کردند.

چگونگی دوری کردن از پروژه‌هایی که ممکن است به کوین های مرده مبدل شوند

در اکوسیستم گسترده رمزارز این امری محتمل به حساب می‌آید که یکی از کوین های مرده را در پرتفولیوی خود ثبت کرده باشید. با این حال، به خرج دادن دقت کافی در هنگام سرمایه‌گذاری کردن در آلتکوین ها می‌تواند دیدگاه خوبی را از پروژه‌های قابل اعتماد به شما بدهد.

به عنوان مثال، شما می‌توانید با ارزیابی کردن وعده‌های ROI که کوین های مرده مربوط به بخش کلاهبرداری در حوزه رمزارز ارائه می‌کنند از آنها دوری کنید. اکثر این مدل از پروژه‌ها وعده بازپس‌دهی ضمانت شده را به شما می‌دهند فارغ از اینکه رمزارزها بسیار ناپایدار و پر از نوسان هستند.

چگونه کوین های مرده در حال فعالیت را شناسایی کنیم؟ بررسی حضور و فعالیت یک پروژه در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از روشنگرهای در دسترس شما برای کوین های مرده آینده باشد. علاوه بر این، کوین های کارآمد و مناسب در لیست صرافی‌های معتبری مثل بایننس که از نقدینگی در گردش بالایی برخوردار هستند نیز ذکر شده‌اند.

بقا، زنده ماندن مقوله اصلی است

کوین های مرده معمولا توسعه و پیشرفت را از لیست کاری خود کنار گذاشته‌اند. خوش‌بختانه، دانستن صرف این موضوع که چنین انواعی از ارزها وجود دارند کافیست تا سرمایه‌گذاران تصمیم آگاهانه خود را بگیرند.

در شرایطی که کوین های مرده به صورت روزافزون در حال ایجاد توهم پروژه خوب هستند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با تکیه بر بررسی گسترده پیشینه این پروژه‌ها، اظهارنامه‌های بازده سود، قابلیت در دسترس بودن در صرافی‌ها و حجم مبادلات، به سادگی یک ارز ارزشمند را از این دریای پروژه‌های ناکارآمد انتخاب کنند.

 منبع
coinmarketcap

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه