ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

صرافی شیبا سواپ چیست؟

شیبا اینو سرویس سواپ خود را راه اندازی کرد. پروژه‌ای که منتقدین بسیاری در حوزه رمز ارزها داشت، به نظر می‌رسد مسیر خود را در این حوزه پیدا کرده و دنبال توسعه پلتفرم خود است. صرافی غیرمتمرکز Shibaswap جدیدترین محصول و البته مهمترین سرویس شبکه Shiba inu است. در این مقاله علاوه بر معرفی این سرویس، نحوه کار با آن را آموزش خواهیم داد.

test

شیبا سواپ (Shibaswap) چیست؟

شیبا سواپ (Shibaswap) چیست؟

شیبا اینو نام پروژه‌ای است که در سال ۲۰۲۰ (مرداد ماه ۱۳۹۹) توسط فرد ناشناسی به نام ری‌اوشی به بازار رمز ارزها معرفی شد. این پروژه با ایده ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی غیرمتمرکز وارد حوزه رمز ارزها شد. این پروژه ویژگی‌های عجیبی دارد، تقریبا تمام توکن‌های این شبکه، SHIB، به صورت عادلانه در جامعه توزیع شده و نیمی از موجودی کل این ارز دیجیتال به کیف پول ویتالیک بوترین ارسال و پس از مدتی سوزانده شد. ما در مقاله‌ای مجزا پروژه Shiba inu را معرفی کرده‌ایم که برای مطالعه این مقاله می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

اما شیبا سواپ چیست؟ این محصول همانطور که از اسمش مشخص است، یک صرافی غیرمتمرکز وابسته به پلتفرم شیبا اینو است. جالب است بدانید که این دکس، توسط جامعه طرفداران شبکه شیبا اینو راه‌اندازی شده است. در ادامه علاوه بر معرفی Shibaswap،  نحوه استفاده از این صرافی غیرمتمرکز را آموزش خواهیم داد.

Shibaswap کی راه‌اندازی شده است؟

Shibaswap در روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۰ به طور رسمی راه‌اندازی شد. این خبر توسط حساب توییتر رسمی این شبکه منتشر شد. شیبا اینو یک میم کوین است. برای میم کوین‌ها، طرفداری مردم و ایجاد جامعه‌ای از طرفداران، یک رکن اساسی است. shibaswap نیز از این ویژگی برخوردار است. بلافاصله پس از راه‌اندازی این صرافی غیرمتمرکز، شبکه اتریوم کاملا تحت تاثیر قرار گرفت.

در زمان راه‌اندازی قرارداد هوشمند صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ، کارمزدها در شبکه اتریوم بسیار پایین بود. اما پس از معرفی این صرافی، قرارداد شیباسواپ در بین تمامی پلتفرم‌های مطرح دیفای، بیشترین گس در شبکه اتریوم را به خود اختصاص داد. قرارداد هوشمند توکن SHIB در جایگاه سوم و قرارداد هوشمند دیگری از این پلتفرم در جایگاه چهارم در شبکه اتریوم قرار گرفت. به این ترتیب در زمان راه‌اندازی این صرافی، سه قرارداد هوشمند مرتبط با پلتفرم Shiba بیشترین کارمزد شبکه را به خود اختصاص دادند. در نهایت مجموع کارمزدی که این شبکه در همان روز اول استفاده کرد، از مرز ۱.۷ میلیون دلار گذشت تا ماینرهای شبکه اتریوم نیز از این اتفاق، درآمدی کسب کنند. تصویر زیر همین موارد را نشان می‌دهد.

حجم بالای تراکنش ها در زمان راه اندازی صرافی شیبا سواپ

 این نکته به ما نشان می‌دهد که شیبا اینو، چه طرفدارش و چه منتقد آن باشیم، جامعه قدرتمندی را تشکیل داده است. جامعه‌ای که خود را ارتش شیبا نامیده تا به راحتی بتوانند در شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را پیدا کنند. این استقبال بی‌نظیر، اتفاق مثبت دیگری را برای shibaswap به ثبت رساند.

مجموع دارایی دیجیتال ذخیره شده (TVL) در شبکه شیبا اینو پس از گذشت ۲۴ ساعت از راه‌اندازی شیبا سواپ، از ۱ میلیارد دلار عبور کرد (منبع). این نکته نیز به خوبی نمایانگر پشتوانه قوی پلتفرم شیبا اینو بود ( با توجه به میم کوین بودن آن). دلیل این استقبال گسترده مردم، پاداش‌های بسیار بالا برای تامین کنندگان نقدینگی در Shibaswap بود. صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی شیبا سواپ باعث رشد قیمت ارز شیبا (SHIB) شد. قیمت توکن SHIB حدودا ۱۴ درصد افزایش یافت.

معرفی توکن‌های صرافی شیبا سواپ

صرافی Sushiswap بخشی از اکوسیستم شیبا اینو است. در این شبکه سه توکن تعریف شده که هر یک هدف اقتصادی خاصی را دنبال می‌کنند. در ادامه این سه توکن و کاربرد آن‌ها در شبکه شیبا اینو را معرفی خواهیم کرد.

ارز shib، رمز ارز اصلی در شبکه شیبا اینو و همچنین صرافی شیبا سواپ است. ارز LEASH و ارز BONE نیز توکن حاکمیتی این اکوسیستم است و سه توکن این اکوسیستم هستند. کاربرد هر یک از این توکن‌ها را در بخش معرفی خدمات شیبا سواپ توضیح خواهیم داد. در زمان نگارش این مقاله، قیمت ارز شیبا معادل ۰.۰۰۰۰۰۶۴۶ دلار است. قیمت توکن LEASH برابر ۱۳۹۷ دلار و قیمت توکن BONE معادل ۳.۴ دلار است.

تعداد کل توکن‌های SHIB برابر با ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ که تقریبا ۴۱ درصد آن سوزانده شده و از گردش خارج شده است. توکن BONE که تنها در شیبا سواپ عرضه شده، ۲۵۰ میلیون واحد است. این ارز دیجیتال یک توکن حاکمیتی بوده و صرفا برای بحث‌های مدیریت این پلتفرم غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد کل توکن‌های LEASH معادل ۱۰۷۶۴۷ واحد است. این ارز دیجیتال یک توکن ERC-۲۰ بوده و ساختاری مشابه توکن شیبا دارد.

معرفی خدمات شیبا سواپ

معرفی خدمات شیبا سواپ

صرافی غیرمتمرکز shibaswap در مجموع شش محصول را ارائه می‌دهد:

  • DIG: این محصولی است که افراد می‌توانند به عنوان تامین‌کننده نقدینگی یا Liquidity Provider در این پلتفرم فعالیت کنند. با استفاده از این محصول افراد می‌توانند استخرهای نقدینگی خود را با جفت ارزهای مدنظر خود ایجاد کنند.
  • Fetch: این محصول، بستری را فراهم کرده که افرادی که تا پیش از این در صرافی یونی سواپ تامین‌کننده نقدینگی بودند بتوانند LP توکن‌های خود در نسخه دوم یونی سواپ را به پلتفرم شیبا اینو آورده و در ازای آن پاداش دریافت کنند. صرافی یونی سواپ بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در بازار رمز ارزهاست. افراد می‌توانند دارایی دیجیتال خود را به این صرافی ارسال کرده و بخشی از کارمزد معاملات انجام شده در این صرافی را به عنوان پاداش دریافت کنند. به این افراد تامین‌کنندگان نقدینگی گفته می‌شود. این افراد در ازای ارسال نقدینگی خود به صرافی یونی سواپ، توکنی را تحت عنوان توکن Liqudity Provider یا به اختصار LP توکن دریافت می‌کنند. این LP توکن، نماینده دارایی‌های دیجیتالی است که در یونی سواپ ذخیره شده است. پلتفرم شیبا سواپ، بستری را فراهم کرده که افراد بتوانند LP توکن‌های خود را در صرافی یونی سواپ به صرافی شیبا سواپ انتقال دهند و در ازای این کار سود دریافت کنند. شیبا سواپ با این کار امیدوار است تا بخشی از نقدینگی صرافی یونی سواپ را به صرافی غیرمتمرکز خود بیاورد.
  • Bury: این محصولی است که به منظور استیکینگ در پلتفرم Shiba inu استفاده می‌شود. افراد می‌توانند در این بخش، توکن‌های SHIB، LEASH و BONE خود را سپرده‌گذاری کرده و با توجه به حجم معاملات انجام شده در این صرافی، بخشی از کارمزد معاملات را به عنوان پاداش دریافت کنند. در این بخش باید نکته‌ای مهم را در نظر بگیرید. تمام سود حاصل از استیکینگ در اکوسیستم شیبا اینو برای شما قابل برداشت نیست. شما تنها ۳۳ درصد از درآمد خود در یک هفته را می‌توانید برداشت کنید؛ ۶۷ درصد باقی مانده به مدت ۶ ماه در اکوسیستم قفل شده و قابل برداشت نیست. پس از گذشت ۶ ماه شما می‌توانید سود خود را برداشت کنید. وضعیت سود استیکینگ در این اکوسیستم در زمان نگارش این مقاله به صورت زیر است:
  • سود سالانه ۳۲.۲۵ درصد: توکن SHIB را سپرده‌گذاری کنید و پاداش را به صورت توکن BONE دریافت کنید.
  • سود سالانه ۳۹.۳۴ درصد: توکن LEASH را سپرده‌گذاری کنید و پاداش را به صورت توکن BONE دریافت کنید
  • سود سالانه ۷۰.۳۳ درصد: توکن BONE را سپرده‌گذاری کرده و پاداش را به صورت توکن BONE دریافت کنید.
  • Swap: این بخش اصلی Shibaswap بوده که محلی برای تبدیل توکن‌ها و خرید و فروش رمز ارزها است.
  • Bonefolio: ابزاری برای بررسی وضعیت استخرها و سود تامین‌نقدنیگی و به مشاهده وضعیت کلی اکوسیستم شیبا اینو و صرافی شیبا سواپ است. کل نقدینگی ذخیره شده در این شبکه، حجم معاملات روزانه، وضعیت سود استخرهای مختلف، لیست توکن‌های موجود در این صرافی و ارائه پرتفوی سرمایه‌گذاری از جمله خدماتی است که در این محصول ارائه می‌شود.
  • Woof: در این بخش افراد می‌توانند سود حاصل از استیکینگ توکن‌ها، پاداش تامین نقدینگی در این اکوسیستم را مشاهده و دریافت کنند.

پس به طور خلاصه ادبیات به کار رفته در اکوسیستم shiba inu به صورت زیر است:

DIG به معنی ایجاد استخرهای نقدینگی و ایجاد جفت ارز در صرافی شیبا سواپ است.

FETCH به معنی انتقال نقدینگی از صرافی یونی سواپ به صرافی شیبا سواپ است.

BURY به معنی استیکینگ و سپرده‌گذاری در این صرافی است.

Swap اشاره به صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ دارد.

Bonefolio ابزار مدیریت سرمایه در این اکوسیستم است

Woof بستری برای نمایش سود تامین کنندگان نقدینگی است (زیرا تمام سود قابل برداشت نیست)

شیبا سواپ از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

قرارداد هوشمند شیبا اینو بر روی شبکه بلاک چین اتریوم اجرا و راه‌اندازی شده است. توکن‌های SHIB و BONE و LEASH نیز توکن‌های ERC-۲۰ و مبتنی بر شبکه اتریوم هستند. از این رو، توکن شیبا بر روی شبکه اتریوم بوده و صرافی شیبا سواپ صرفا از توکن‌های روی شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

چه توکن‌هایی در صرافی shibaswap قابل معامله است؟

از آنجا که در صرافی‌های غیرمتمرکز همه افراد می‌توانند استخر نقدینگی خود را ایجاد کنند، لذا لیست توکن‌های این صرافی‌ها بسیار طولانی است. در صرافی shibaswap نیز توکن‌های بسیاری قابل معامله است. سایت کوین مارکت کپ لیست کامل این توکن‌ها را ارائه داده که از اینجا می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. از جمله رمز ارزهای شناخته شده که در صرافی شیبا سواپ قابل معامله است می‌توان به SHIB، LEASH، WETH، USDC، SUSHI، UNI، DAI، WBTC و LINK اشاره کرد.

معرفی تیم توسعه دهنده صرافی شیبا سواپ

معرفی ارز دیجیتال شیبا - shib توکن - shiba inu

ایده‌ی اولیه راه‌اندازی شیبا اینو در روز سوم آگوست ۲۰۲۰ ( ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹) توسط فردی به نام ری‌اوشی – Ryoshi – مطرح شد. او برای مدت‌ها به عنوان تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشت و از ایده غیرمتمرکز بودن یک اکوسیستم اقتصادی حمایت می‌کرد. او همچنین منتقد سیستم اقتصادی بسیاری از ارزهای دیجیتالی است که درصد قابل توجهی از توکن‌های آن در اختیار تیم توسعه یا فرد توسعه‌دهنده پروژه  است. از این رو، شیبا اینو با ایده‌ی ساخت یک سیستم غیرمتمرکز واقعی وارد بازار شد. او مدعی است که تیم توسعه حتی یک توکن را برای خود نگه نداشته و تمام توکن‌ها در بازار توزیع شده و تمام افراد، فرصت برابری برای شرکت در این اکوسیستم دارند. از این رو، او برای راه‌اندازی Shiba Inu حتی یک دلار هم هزینه نکرده است. همچنین برای لیست شدن این توکن در صرافی‌های متمرکز، از سمت تیم توسعه‌دهنده هیچ هزینه‌ای نشده است.

مقایسه صرافی Shibaswap با رقبا

در دسته صرافی‌های غیرمتمرکزی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، صرافی یونی سواپ با حجم معاملات روزانه معادل ۶۸۰ میلیون دلار و ۵.۳۵ میلیارد دلار نقدینگی برترین و بزرگترین صرافی غیرمتمرکز است. حجم معاملات روزانه صرافی Shibaswap معادل ۱۷ میلیون دلار و ۴۳۷ میلیون دلار دارایی قفل شده در این صرافی است. از نظر حجم معاملات روزانه این صرافی در جایگاه ۲۰ صرافی‌های غیرمتمرکز قرار دارد. یکی از مزایای صرافی shibaswap در مقایسه با سایر رقبا، غیرمتمرکز بودن آن و توزیع توکن آن به صورت غیرمتمرکز است.

آموزش کامل کار با صرافی شیبا سواپ

برای کار با صرافی شیبا سواپ و انجام ترید و خرید و فروش رمز ارزها به کیف پول‌های مبتنی بر وب مانند متامسک نیاز داریم. اگر با کیف پول متامسک آشنایی ندارید، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

ابتدا وارد سایت صرافی شیبا سواپ می‌شویم. با ورود به این صرافی، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر رو به رو خواهیم شد.

آموزش کامل کار با صرافی شیبا سواپ

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، tvl یا کل دارایی دیجیتال ذخیره شده در این صرافی به همراه قیمت توکن‌های اصلی این شبکه نشان داده شده است. برای  اتصال کیف پول خود به این صرافی، مطابق تصویر بالا، روی Connect wallet کلیک کنید. پس از انتخاب این گزینه سه کیف پول نمایش داده می‌شود. بر روی کیف پول مدنظر خود کلیک کنید. ما در این آموزش از کیف پول متامسک استفاده خواهیم کرد اما فرآیند کار برای هر سه کیف پول یکسان خواهد بود. در نتیجه در صفحه زیر، روی کیف پول مدنظر خود کلیک کنید:

اتصال کیف پول متامسک به صرافی شیبا سواپ

در این مرحله وارد صرافی شیبا سواپ شده و می‌توانیم رمز ارزهای خود را تبدیل کنیم. به تصویر زیر دقت کنید:

تبدیل رمز ارزها در صرافی Shibaswap

در تصویر بالا شما باید دو توکن یا رمز ارز را انتخاب کنید. در مستطیل اول توکن یا رمز ارزی که قصد فروش آن را دارید، انتخاب کنید. شما می‌توانید با جستجوی نماد رمز ارز مورد نظر آن را سریعتر پیدا کنید. ما در این مثال، اتریوم را انتخاب کرده‌ایم. جلوی آن گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید تعداد مورد نظر خود را وارد کنید. ما در این مثال قصد فروش ۱ اتریوم داریم.

در قسمت بعد (مستطیل پایین) باید رمز ارزی را قصد خرید آن را دارید، انتخاب کنید. ما در این مثال تتر را انتخاب کرده‌ایم.

در واقع با این کار، ما رمز ارز اتریوم را به رمز ارز تتر تبدیل خواهیم کرد. برای انجام این تراکنش مقدار ۰.۰۰۳ اتریوم به عنوان کارمزد در نظر گرفته شده که به تامین‌کنندگان نقدینگی استخر اتریوم به تتر در صرافی shibaswap خواهد رسید.

Price Impact به تاثیر این معامله در تعادل اتریوم و تتر این استخر و در نهایت تاثیر آن بر قیمت معامله شما را نشان می‌دهد. با انتخاب علاومت چرخ دنده در این بخش می‌توانید تنظیمات پیشرفته‌تری را اعمال کنید. در تصویر زیر این امکانات را معرفی خواهیم کرد:

آموزش ترید در صرافی شیبا سواپ

در بخش Slippage tolerance می‌توانید اسلیپیج (اسلیپیج چیست؟) معامله خود را تنظیم کنید. این گزینه برای مواقعی است که ارزش معامله شما بالاست و ممکن است این قیمت نهایی معامله شما، با چیزی که در صرافی به شما نمایش می‌دهد، متفاوت باشد. برای مثال با انتخاب ۱ درصد، شما مطمئن خواهید بود که قیمت نهایی ترید شما، نهایتا ۱ درصد بالاتر از قیمت فعلی در صرافی شیبا سواپ خواهد بود.

در بخش Transaction deadline می‌توانید برای تراکنش خود زمان تعیین کنید. مثلا اگر در این بخش ۲۰ دقیقه را انتخاب کرده باشید (این عدد به صورت پیش فرض روی ۲۰ دقیقه است) به این معنی است که اگر تایید تراکنش شما در شبکه اتریوم بیشتر از ۲۰ دقیقه طول کشید، معامله کنسل شده و خرید انجام نشود.

آموزش ساخت استخر نقدینگی در صرافی شیبا سواپ

برای ساخت استخر نقدینگی مجددا به سایت شیبا سواپ وارد شوید. این بار از صفحه زیر روی گزینه DIG کلیک کنید:

آموزش ساخت استخر نقدینگی در صرافی شیبا سواپ

در این بخش می‌توانید با انتخاب Create a Pair می‌توانید استخر نقدینگی برای جفت ارز مورد نظر خود را ایجاد کنید. با انتخاب Add Liquidity می‌توانید به استخرهایی که از قبل ساخته شده، دارایی دیجیتال خود را اضافه کنید. با این کار، به ازای هر تریدی که در استخرها صورت بگیرد، پاداش دریافت خواهید کرد.

آیا استفاده از صرافی شیبا سواپ توصیه می‌شود؟

در فضای دیفای، به دلیل متن باز بودن پروژه‌ها، همه می‌توانند با کپی برداری از سایر پروژه‌های موفق، محصولی مشابه آن‌ها را به اسم خود منتشر کنند. ما به عنوان کاربرانی که از این محصولات امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کنیم به قراردادهای هوشمند و کدهای آن اعتماد می‌کنیم. بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز مطرح در بازار توسط چندین موسسه که تخصص آن‌ها ارزیابی و بررسی صحت کدهای یک پروژه است، دقیقا آنالیز می‌شوند. هر چند این موسسات، شرکت‌های متمرکز هستند اما تجربه بالای آن‌ها در زمینه یافتن ایراد و مشکل در کدهای یک پروژه تا حد زیادی خیالمان را از بابت امنیت یک پروژه راحت می‌کند. شیبا سواپ چنین ارزیابی را ندارد. در واقع این پروژه توسط هیچ یک از موسسات شناخته شده، مورد بررسی قرار نگرفته است. اما سایت CertiK Shield کدهای پروژه شیبا سواپ را مورد بررسی قرار داده و از نظر امنیت به آن نمره ۹۰ داده‌اند ( این شاخص از صفر تا صد درجه بندی می‌شود و هرچه عدد شاخص بالاتر باشد، به معنی امنیت بالای آن پروژه است). تقریبا ۹۷ درصد اعضای این سایت، پروژه شیبا سواپ را یک پروژه امن ارزیابی کرده‌اند. با این وجود، در بازار انتخاب‌های بهتری نیز حضور دارند. صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، با تیم توسعه بسیار قدرتمند و جامعه علمی قوی، یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین صرافی‌های غیرمتمرکز است. این صرافی نسخه سوم خود را ارائه داده و بسیاری از مشکلاتی که ممکن است صرافی شیبا سواپ و سایر صرافی‌ها هنوز با آن مواجه نشده‌اند را برطرف کرده است. از طرفی فراموش نکنیم که ایده اصلی شکل‌گیری این صرافی، یک میم کوین به نام شیبا اینو است. به نظر می‌رسد یونی سواپ و سوشی سواپ گزینه‌های بهتری برای استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز است.

جمع بندی

ما در این مقاله صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ را معرفی کرده و کار با قسمت‌های مختلف آن را آموزش دادیم. Shibaswap یکی از جدیدترین محصولات اکوسیستم شیبا اینو است. توکن SHIB رمز ارز اصلی این شبکه است که حواشی زیادی را در بازار داشت. این صرافی، در رتبه بندی صرافی‌های غیرمتمرکز در رده ۲۰ بازار قرار دارد. اگر قصد استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز را دارید، به نظر استفاده از صرافی‌های یونی سواپ یا سوشی سواپ انتخاب بهتری است. امنیت این صرافی‌ها یکی از عوامل بسیار مهم است که یونی سواپ پیشینه قویتر و جامعه توسعه‌دهنده بسیار قدرتمندتری دارد.

 منبع
shibaswap

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ممنونم که میخونید.

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

طبقه بندی موضوعی
مشخصات بلاگ

بلاکچین، تکنولوژی، بیت کوین، موبایل، همه چی!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه